zelfstandigen.be

5 vragen aan Wouter (schoenen) Torfs

| 4 Reacties

Wij gingen op zoek naar een zelfstandige ondernemer die op een positieve manier opvalt. Omwille van wie hij is, wat hij doet of hoe hij het doet. Zoals Wouter Torfs van Schoenen Torfs bijvoorbeeld.

wouter torfs schoenen

Recent (opnieuw) uitgeroepen tot beste werkgever in België.

Bent u de CEO van een schoenwinkelketen of een zelfstandige ondernemer met een groot aantal schoenwinkels?

Een zelfstandige ondernemer die fors uit de kluiten is gewassen. Oorspronkelijk was dat niet voorzien. Toch niet toen ik halverwege de jaren 80 in het bedrijf ben gestapt. Torfs haalde toen een omzet van 10 miljoen. Vandaag 93 miljoen.

Tussen 2006 en 2011 is de omzet compleet verdubbeld. Een expansie die zich heeft ingezet sinds 2000 en te wijten is aan de herlokalisatie van onze winkels. Van de binnenstad naar de rand van de stad.

Waar vroeger de beleving voor de consument belangrijk was (wandelen en winkelen), treedt nu de convenience naar de voorgrond. Mensen willen goed bereikbare winkels met klantvriendelijke openingstijden.

Wat maakt dat u al een paar jaar tot beste Belgische werkgever wordt uitgeroepen?

Heel belangrijk hierbij is de bedrijfscultuur. Waarbij we de mens in zijn totaliteit centraal stellen. De medewerkerstevredenheid is belangrijker dan de rendabiliteit. Verder is het zoals met het geheim van een goede relatie. Dat geheim kent ook niemand maar zeker is, dat het van vele factoren afhangt.

Dat we opnieuw uitgeroepen worden tot beste werkgever, brengt geen druk met zich mee. Het is niet zoals met een sterrenrestaurant dat graag zijn sterren wil behouden. We moeten er gewoon rekening mee houden dat we ieder jaar een stap dichter komen bij de dag dat we het niet meer halen. En dat kan soms snel gaan.

Zie dat we morgen in de kosten moet snoeien met afdankingen tot gevolg. Wat zullen ze dan zeggen? Wat zal dan het resultaat zijn?

Torfs pakte onlangs uit met een heuse webshop. Hoe ziet u de evolutie van de detailhandel en het internet?

Een verschuiving is onvermijdelijk. Dat leren ons de cijfers. E-commerce en schoenen zijn in België goed voor 2 % terwijl het in Nederland om 7 tot 8 % gaat. We mogen in Vlaanderen dan ook een fikse stijging van het e-shoppen verwachten. Spreekt voor zich dat Torfs schoenen hier een graantje van wil meepikken.

Trouwens, als wij het zelf niet doen, zullen anderen het in onze plaats doen. De grote schoenwinkelketens zullen op termijn ook niet stil blijven zitten. Bovendien zie ik dit niet als interne concurrentie.

We houden de omzet in eigen lade en streven naar maximale synergie met onze stenen winkels. Zo heeft iedere klant in onze webwinkel de keuze: verzending of afhalen in een stenen winkel.

Over internet gesproken. U bent niet vies van een blogpost of een bericht op Twitter. Stelt u zich daardoor als ondernemer niet kwetsbaar op?

Ondernemers moeten meer hun gedacht zeggen. Meer van zich laten horen. We moeten dit niet overlaten aan organisaties die in naam van de (zelfstandige) ondernemers optreden. Dat zeg ik in alle vriendschap en met respect voor organisaties zoals VOKA, VKW en Unizo. Organisaties waar ik trouwens zelf lid van ben.

Wanneer zelfstandigen hun eigen gedacht beginnen te zeggen, zul je zien dat daar naar geluisterd zal worden. Het heeft mij en onze zaak alvast op een positieve manier in de kijker gesteld. Het houdt een duidelijke profilering in en dat weten mensen te waarderen.

Logisch dat je daarbij de wind soms van voor krijgt. Dat overkomt mij regelmatig en het hoort erbij. Zolang het niet tot schelden komt, hoeft dat geen probleem te zijn. If you can’t stand the heat, get out of the kitchen. Of laat je als ondernemer bijstaan door iemand met verstand van social media.

Slotvraag. Mogen we Wouter Torfs bestempelen als een maatschappelijk verantwoord ondernemer?

Absoluut. MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) steunt op drie P’s: people, planet en profit.

Over people en profit hebben we het net gehad. Ook inzake planet laat Torfs zich niet onbetuigd. We steunen structureel enkele goede doelen en streven naar een CO2 reductie binnen ons bedrijf.

Dat doen we niet om ons een bepaald imago aan te meten. Wel vanuit een interne motivatie. Die zal ook blijken uit onze nieuwe langetermijnplanning waar we momenteel volop aan werken.

 

Auteur : Peter De Bruyn

Deze auteur is niet langer actief op zelfstandigen.be

4 reacties

  1. Beste Wouter en Peter, is het niet ‘If you can’t stand the heat, get out of the kitchen’? Want als je de hitte wel kunt verdragen, waarom moet je dan uit de keuken?

    • Terechte opmerking, Inez.

      Er stond inderdaad can i.p.v. can’t en dat heb ik ondertussen aangepast. Een geluk dat er pientere lezers zijn die dit opmerken ;-)

  2. Een uit de kluiten gewassen zelfstandige = understatement.

  3. Blij om te lezen dat Wouter pleit voor meer openheid bij andere ondernemers. Openheid op alle vlakken zowel naar consument als gelijk welke andere stakeholder resulteert onvermijdelijk in een positief effect. Jammer dat vele ondernemers nog bang lijken van die openheid terwijl het gratis kan ingezet worden. Denk maar aan alle social media tools.

Geef een reactie

Verplichte velden *.