zelfstandigen.be

Webteksten schrijven > onze 10 tips!

Vraag jij jezelf wel eens af hoe je een goede webtekst schrijft? Eentje voor meer en tevreden bezoekers? Voor op je website of je blog? Hanteer in dat geval onze 10 tips.

1. Hoog scoren in Google

Wil je hoog scoren in Google? Schrijf dan seo-teksten. Door in je webteksten een zoekwoord of zoekwoordcombinatie te verwerken. Overdrijf hier niet mee en zorg dat de zoekterm(en) in jouw titel staan. Niet noodzakelijk in de titel van je webtekst. Wel in de titel van je webpagina. Alles wat je verder weet of hebt gehoord over zoekmachine vriendelijke webteksten schrijven, mag je vergeten.

Zolang je maar niet vergeet om eerst de Google keyword tool te gebruiken.

2. Webteksten voor bezoekers en zoekmachines

Houd bij het schrijven van je webteksten niet alleen rekening met de zoekgerichtheid. Vooral ook met de bezoekersgerichtheid. Het heeft immers geen zin om mensen naar je website of blog te halen die daarna meteen afhaken. Met een hoge bouncerate (weigeringspercentage) tot gevolg. Weg seo-voordeel.

3. Val met de deur in huis

Begin met het belangrijkste nieuws vooraan. Vergeet dus wat je hebt geleerd op school. Geen inleiding, geen middenstuk en geen slot. Schrijf zoals bij een krantenartikel en geen opstel. Als het allemaal wat (te) lang dreigt te worden, kun je eerst zaaien en later oogsten. Dat wil zeggen dat je jouw bezoekers in het begin lekker maakt. Door hen iets te beloven wat je pas op het einde prijs geeft.

4. Alles begint met de titel van je webtekst

Lekker maken begint bij een heldere en duidelijke titel. Een titel die op zich al een aanzet tot conversatie inhoudt. Of waarin je iets belooft, de interesse van de bezoeker opwekt. Een beetje creativiteit kan nooit kwaad. Ook niet het stellen van een vraag of het werken met lijstjes (zoals deze 10 tips bijvoorbeeld).

5. Minder is meer

Houd het beknopt. Geen lange zinnen ajb. En al zeker geen schrijftaal. Er zijn mensen (zoals advocaten en notarissen) die denken dat we nog in de pruikentijd leven. Dat werkt in geschriften maar zeker niet op het internet. Maximum 15 woorden per zin graag. En vakjargon? Weg ermee.

6. Webteksten schrijven met de rem op

Goede webteksten schrijven is een kwestie van schrappen, schrappen en nog eens schrappen. Bij teksten voor websites tenminste. Bij een blogpost mag jij je al eens laten gaan. Bij het schrijven van teksten voor websites best niet. Probeer helder, simpel en duidelijk te communiceren. Mensen lezen jouw teksten immers niet via het scherm. Ze scannen die. Op zoek naar het voordeel dat ze hun kunnen opleveren.

7. Heb geen schrik van wit

Over lezen via het scherm gesproken. Dat is vermoeiender voor de bezoeker dan in een printvorm. Het gaat ook trager. Help daarom je lezer door witruimtes te voorzien. Extra spatie tussen de alinea’s. En werk met tussentitels. Die zou je moeten kunnen lezen als je de tekst een eindje van je weghoudt en de andere tekstblokken er als bakstenen beginnen uit te zien. Accentueer waar nodig woorden in de tekst. Door ze in vet (bold) weer te geven.

8. Haast en spoed is zelden goed

Het kan nooit kwaad om op het einde jouw tekst een keer luidop voor te lezen. Constructies of woorden waar je dan over struikelt: schrappen. En als je twijfelt aan de begrijpelijkheid of schrijfwijze van een woord? Laat je webtekst dan door iemand anders nalezen. Je bent er trouwens mee gebaat om een tekst altijd een nachtje te laten rijpen.

9. Klik hier!

Is het de bedoeling dat je van jouw lezer verwacht dat hij een bepaalde handeling stelt? Laat hem dat dan ook merken. Door een call-to-action in te bouwen. Geen onopvallende tekstlink of een knop die mooi in het ontwerp opgaat. Nee, kies voor een opvallende knop (button) of een link die er zo uitspringt. Eentje die schreeuwt om aangeklikt te worden.

10. Een beeld zegt niet altijd meer dan 1 000 woorden

Gebruik je plaatjes of ander beeldmateriaal? Doe dat dan niet om je teksten gewoon op te leuken. Zorg dat ze een meerwaarde hebben, iets bijbrengen of op zijn minst aansluiten bij de inhoud van je artikel. Anders werken zij eerder storend en dus contraproductief. Gebruik je foto’s met gezichten van mensen? Zorg dan dat hun kijkrichting naar de tekst en niet naar de lezer gaat.

Veel schrijfplezier

 Peter De Bruyn