zelfstandigen.be

Social Media voor bedrijven & KMO

| 10 Reacties

Social media are here to stay. Tenminste, daar ziet het naar uit. Facebook, Twitter en LinkedIn zijn goed ingeburgerd. Bij de particuliere internetgebruiker toch. Zelfstandige ondernemers zijn voorzichtiger. Uit schrik of omdat ze niet weten hoe ermee om te gaan.

Daar komt verandering in als het van Stefaan Lammertyn afhangt. Hij schreef zopas een (pocket)boek over sociale media voor KMO. Een doe-boek met tips en praktijkvoorbeelden. Zoals dat hoort voor en van een zelfstandige ondernemer.

Een overzicht van zijn voornaamste tips per kanaal. Maar eerst een paar algemene beschouwingen.

Stel vooraf altijd de vraag: wie, wat en waarom? En beantwoord ze ook. Een korte strategische denkoefening is noodzakelijk. Gaan we voor merkbekendheid (branding), klantenbetrokkenheid, service, expertise, B2B social media … waar doen we het voor? Evalueer (meet) tussentijds de doelstellingen en stuur bij waar nodig.

If you can’t stand the heat, get out of the kitchen. Dat geldt voor mensen die schrik hebben om de controle te verliezen of moeilijk met kritiek kunnen omgaan. Onthoud dat het beter is dat er via SM over jou gesproken wordt dan aan de toog. In dat laatste geval mag het dan wel om minder mensen gaan, je weet het niet (en dus kun je er dus ook niets aan doen in tegenstelling tot SM).

Authenticiteit is belangrijk. Wie zichzelf niet is, valt vroeg of laat door de mand. En dan gaat social media voor bedrijven contraproductief werken. Bespreek daarom vooraf wie op welke wijze jouw/jullie account beheert. Het juist beheren ervan kan trouwens bijdragen om hoger in Google te scoren.

Tot slot. Social media is geen klassiek mediakanaal. Eenrichtingsverkeer en roepen werkt niet. Het is een kwestie van geven en nemen. Wie niet kan delen, kan niet vermenigvuldigen op social media.

Facebook voor bedrijven

Het bekendste sociale netwerk is Facebook. Naast een persoonlijk profiel kun je een bedrijfspagina aanmaken. Wat als je een verkeerd profiel hebt aangemaakt? Je kunt langs deze weg jouw persoonlijke pagina altijd omzetten naar een bedrijfspagina. Vrienden gaan niet verloren. Ze worden omgezet naar fans.

Plaats regelmatig relevante zaken op jouw FB-pagina. Niet alleen commerciële boodschappen. Ook andere (product)informatie. Plaats niet meer dan 1 commerciële boodschap op 3 berichten.

Van zodra je 25 fans hebt, kun je een eigen URL vastleggen. Handig om te communiceren tegenover de nietszeggende standaard URL. Onze URL is bijvoorbeeld facebook.com/zelfstandigen

Twitter voor KMO

Reserveer jouw twitternaam als je dat nog niet gedaan hebt. Ook al doe je er niet meteen iets mee. Je riskeert dan niet dat iemand anders ermee weg is. Het is niet omdat je een twitteraccount hebt, dat je het ook daadwerkelijk moet gebruiken. Een account aanmaken is eenvoudig en bovendien gratis.

Besteed voldoende aandacht aan het invullen van jouw profiel. Neem er de kernwoorden in op waarmee je geassocieerd wilt worden. Op die manier kom je terecht in de zoekresultaten van de persoon die een specifiek trefwoord ingeeft.

Maak voldoende werk van de achtergrond van jouw Twitterpagina. Het laten aansluiten hiervan bij jouw huisstijl oogt direct een stuk professioneler en verhoogt de herkenbaarheid.

Post iets als je wat te vertellen hebt. Te veel twitteren leidt tot overdaad en kan als spam aanzien worden. Wissel commerciële boodschappen altijd af met gewone berichten.

B2B social media

Zorg voor een zo volledig mogelijk profiel. LinkedIn geeft een score aan jouw profiel. Probeer een score van 100 % te halen.

Als je bij jouw profiel een website vermeldt, kies dan voor de optie “others”. Zo kun je de naam bepalen waarmee jouw site weergeven wordt (in plaats van de standaardvermelding “my website”).

Een goed profiel is OK maar niet voldoende. Je moet regelmatig jouw status updaten. Die meldingen worden immers op de LinkedIn-pagina van jouw connecties getoond. Als je iets interessants te vertellen hebt dat professioneel gerelateerd is, deel het dan met jouw connecties op LinkedIn.

Met jouw bedrijf of organisatie kun je ook een company profile aanmaken. Je kunt er bedrijfsnieuws posten, events aankondigen en andere zaken. Ook voor het plaatsen van vacatures kun je LinkedIn gebruiken. Dat is niet gratis maar in vergelijking met traditionele vacaturesites helemaal niet duur.

Meer weten over hoe starten met social media voor bedrijven & KMO? Lees het boek of bezoek de gelijknamige website: succesvol met social media

 

Auteur : Peter De Bruyn

Peter De Bruyn was actief als erkend fiscalist-boekhouder en coördinator van ondernemersprojecten. Hij is de oprichter bij zelfstandigen.be

10 reacties

  1. Is het mogelijk om een bericht gelijktijdig op meerdere kanalen te plaatsen? Bijv. een bericht dat op Twitter verschijnt en ondertussen ook op Facebook?

    • Dat is inderdaad mogelijk, Ilse. HootSuite is bijvoorbeeld een tool die veel gebruikt wordt. Persoonlijk vind ik het geen goede zaak om meteen ieder bericht op alle kanalen te laten verschijnen. Dat is wel handig maar niet verstandig.

      Elk kanaal heeft zijn cultuur en zijn eigen publiek. Zo is het profiel van iemand op Facebook anders dan op LinkedIn of Twitter. Best is om hiermee rekening te houden. Dat vraagt wel wat inspanning maar de resultaten zullen er ook naar zijn.

      • Hootsuite is heel goed als je met een team werkt. Zo kan je actie-items aan een persoon toewijzen. Ook de mogelijkheid om een content kalender op te zetten met verschillende posts voor FB, Twitter en LinkedIn (hetzelfde posten is not done, zoals @Peter correct zegt) is geweldig.

  2. Als je social media voor KMO of bedrijven inzet, wat soort van berichten kun je dan rondsturen?

    Bedankt.

    • Dag Ludo

      Volgens sommige mensen beperk jij je best tot zakelijke berichten maar dat houdt weinig steek (tenzij voor B2B social media). In feite is er maar één regel waar je rekening mee moet houden.

      Social media zijn een communicatiekanaal en geen reclamekanaal. Louter reclame rondsturen is not done. Dan haken mensen af en verlies je alle geloofwaardigheid. Succes boek je maar door het social mediaspel mee te spelen en dingen te testen. Be a ninja, geen bokser …

  3. Beste, hoe krijg je meer volgers?

    • Door in de eerste plaats actief te zijn (zaken te posten en/of te delen).

      Door in de tweede plaats met mensen te “connecteren” in de hoop dat zij zich aan jou binden.

      Door daarnaast een link naar jouw profiel te plaatsen. Op jouw website, in e-mailberichten, op je facturen en op elk kasticket. Vergeet ook niet de mensen in jouw adressenbestand te laten weten dat jij voortaan via social media actief bent.

  4. Ontbreekt Google+ niet in dit lijstje?

    • Terechte opmerking, Yannick. In zijn boekje haalt Stefaan Lammertyn Google+ terloops aan. Wellicht omdat Google+ een recent fenomeen is. Hoewel het als onderdeel van social media voor bedrijven erg relevant kan zijn, heb ik er op basis van jouw reactie een artikel over geschreven http://www.zelfstandigen.be/google-plus/

  5. Hoewel nog niet doorgebroken in België heeft Pinterest veel potentieel voor zelfstandigen. De kracht van het beeld weet je wel. Dit kan je toepassen op volgende activititeiten (vaak zelfstandigen of KMO’s) zoals eten, traiteur, kleding, mode, portfolio’s, projecten, happenings, realisaties, ….

    Vb je bent een traiteur dan kan je in functie van de feestdagen een Pinbord aanmaken met de gerechten of menu’s. Prijs erbij vermelden en indien mogelijk linkje naar je webpagina of website (+ gratis linkbuilding)

    Gebruik ieder kanaal op basis van zijn sterke punten. Zo is LinkedIn nr 1 voor Btb, Twitter is quick & dirty, Facebook is duurzaam en multifunctioneel (beeld, tekst, video, populair, … )

    Tip: maak op social media alvast een profielpagina aan, vul je gegevens in + ! je website invullen ~ Hier mee ondersteun je uw zoekmachine optimalisatie.

Geef een reactie

Verplichte velden *.