zelfstandigen.be

Btw vrijstelling kleine onderneming

| 93 Reacties

Niet iedereen betaalt belastingen. Zelfstandigen die als kleine onderneming beschouwd worden, kunnen genieten van een vrijstelling. Btw vrijstelling wel te verstaan. 

U kunt van de btw vrijstelling genieten op voorwaarde dat u een bepaald zakencijfer (omzet) niet overschrijdt. Dat bedrag mag niet meer dan 15 000 euro op jaarbasis bedragen - vrijstellingsregeling btw van 1 april 2014.

Is dat het geval? Dan hoeft u uw klanten geen btw aan te rekenen. U hoeft ook geen btw-aangiftes indienen. Een maatregel die vooral populair is bij mensen met een zelfstandig bijberoep.

Let wel: als u uw klanten geen btw aanrekent, mag u ook geen btw aftrekken. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Als u van plan bent om te investeren, houdt u hier wel best rekening mee. Zeker als de btw-administratie u ingeval van lage activiteit een brief stuurt met de mededeling dat u automatisch onderworpen wordt aan de vrijstellingsregeling.

Stel u wilt immers een computer voor de zaak kopen. Als kleine onderneming is de btw die u betaalt, niet aftrekbaar. Hetzelfde geldt voor andere investeringsgoederen. Aangezien de vrijstelling btw optioneel is, kunt uzelf kiezen of en wanneer u ze toepast.

Activiteit gedurende een bepaalde periode van het jaar

Als u in de loop van het jaar van start gaat, moet u de omzet versleutelen. Dat wil zeggen dat u verhoudingsgewijze moet nagaan of u al dan niet voldoet aan het criterium van de maximum omzet.

Voorbeeld: u start uw activiteit in augustus. De omzet van augustus tot en met december (5 maanden) bedraagt 7 500 euro. Per maand is dat 7 500 : 5 of 1 500 euro. Op jaarbasis is dat 1 500 x 12 of 18 000 euro. Dus meer dan het toelaatbaar bedrag van 15 000 euro. Met als gevolg dat de gewone btw-regeling op u van toepassing is.

Verplichtingen in geval van vrijstelling btw

  • Aangifte doen van uw voornemen om de vrijstellingsregeling toe te passen bij aanvang van uw activiteit.
  • Jaarlijks een lijst van btw-plichtige klanten opmaken en indienen (standaardformulier = btw-listing)
  • De btw-administratie verwittigen als uw omzet meer dan 10% van de vrijstelling btw kleine onderneming bedraagt (en overschakelen naar de gewone regeling voor zelfstandigen).
  • Op al uw facturen de volgende vermelding aanbrengen

Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. Btw niet toepasselijk.

 

Auteur : Peter De Bruyn

Peter De Bruyn was actief als erkend fiscalist-boekhouder en coördinator van ondernemersprojecten. Hij is de oprichter bij zelfstandigen.be

93 reacties

  1. Beste,

    Ik ben van plan met een zelfstandig bijberoep te starten. Als ik dus jaarlijks slechts 10000€ inkomsten genereer, waarbij mijn klanten mij geen BTW hoeven te betalen, dan hoef ik voor al mijn beroepsaankopen ook geen BTW te betalen. Correct?

    • Dat is helaas niet het geval, Nicolaas. Jouw klanten genieten vrijstelling van betaling van btw. Jouw leveranciers hoeven hier geen rekening mee te houden. Zij factureren naar jou zoals dat bij iedere zelfstandige het geval is. Alleen mag jij de btw die je betaalt, niet in mindering brengen. Omdat er geen btw is die jij aan de klanten aanrekent. En dus kun je de betaalde btw ook nergens van aftrekken.

  2. Hallo Peter,

    Als ik zelfstandig een activiteit wil uitoefenen, en onder dit bedrag blijf dan mag ik geen btw aanrekenen. Mits ik een dienst wil aanbieden is dit geen probleem. Maar kan ik dan wel zaken aftrekken van mijn omzet? Moet ik dan nog steeds een ondernemingsnummer en overige zaken aanvragen of wat moet je hiervoor concreet doen?

    Alvast bedankt

    • Dag Stijn

      Je kunt uiteraard “zaken aftrekken” maar dan alleen in de belastingen niet in de btw. Betaalde btw moet je mee aftrekken van de belastingen (personen- of vennootschapsbelasting).

      Aanvraag van een ondernemingsnummer is altijd nodig.

  3. Dag Peter,
    betekent dit dan dat ik op mijn volgende belastingbrief kosten mag ingeven (bijvoorbeeld vervoerskosten) van mijn onderneming?

    met dank

    • Je mag alle kosten inbrengen die leiden tot het verwerven of behouden van inkomsten. Dus ook vervoerskosten (zij het vaak beperkt).

  4. Beste,

    ik ben net gestart als ZIB, maar ben helemaal niet thuis in wereld van belastingen ed. Als ik een btw-vrijstelling heb, hoef ik dus geen btw aan de klanten door te rekenen. Stel dat ik 50€ voor iets dat ik verkoop aan mijn klant vraag, dan geef ik dat aan aan de belastingen, hoeveel word ik daar dan als persoon op belast?

    • Je brengt jouw klant 50 euro in rekening, Bibi. Je rekent hem geen btw aan (50 euro is wat de klant aan jou betaalt).

      Van dit bedrag trek je jouw eventuele onkosten af. Op wat overblijft, betaal je sociale bijdragen (ingeval van 50 euro is dat nagenoeg 11 euro tenzij je vrijgesteld bent van sociale bijdragen). Op 50 – 11 of 39 euro betaal je belastingen.

      Hoeveel belastingen dat zijn, hangt af van een aantal persoonlijke factoren. Zonder die te kennen, is het moeilijk hierop te antwoorden.

  5. Situatie:

    Verkoop van juwelen via het internet. Aankoopprijs: 10euro inc btw. Verkoopprijs: 20euro exl btw.

    Betreft de 15.000 euro op jaarbasis: telt de 20euro, de 10euro of het bedrag na aftrek belastingen hiervoor?

    Dank bij voorbaat voor enige verduidelijking.

    • Dag Erwin

      Wat telt, is de 20 euro (exclusief btw).

  6. Beste Peter,

    Is de vrijstelling van toepassing op het netto beroepsinkomen?
    Dus na aftrek van beroepskosten, sociale lasten en investeringen?

    mvg

    • Nee, Kristof.

      Wat telt, is jouw omzet. Dus voor aftrek van beroepskosten, sociale lasten en investeringen.

  7. Beste Peter,

    Er werd mij gevraagd om een programma te schrijven. Als ik bijvoorbeeld 100 werkuren zal bezig zijn hieraan, aan laten we zeggen 35€/uur, dit zou resulteren in 3500 euro totaalbedrag wat onder de vrijstellingsgrens ligt. Hoe moet ik dan de factuur opmaken naar de klant toe? Moet ik hier dan geen BTW op aanrekenen of hoe gaat dat precies in zijn werk?

    Is het verder ook niet beter om de factuur te splitsen en bvb de klant maandelijks een deel te laten betalen? Of maakt dit niets uit?

    • De vraag stellen, is ze beantwoorden Steven. Je moet de factuur inderdaad opmaken zonder btw aan te rekenen. Daarvoor breng je de volgende vermelding aan op de factuur “kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. Btw niet toepasselijk”.

      Verder maakt het niet uit of je maandelijks dan wel na afloop factureert. Althans niet met betrekking tot de vrijstelling btw. Qua financiële zekerheid is het wel niet slecht om te werken met een voorschot of maandelijkse facturen. Dat geld heb je tenminste al mocht er later iets misgaan.

  8. Beste Peter,

    Bedankt voor het maken van deze nuttige site!! Ben al iets wijzer geworden :-)

    Veronderstel dat ik zelfstandige word met vrijstelling van BTW

    * zelf heb ik totaal geen verstand van cijfers en zeker niet van belastingen, is het mogelijk dat mijn echtgenoot het attest Bedrijfsbeheer in mijn plaats doet (hij heeft diploma hoger Onderwijs)
    * ik heb wel wat investeringen te doen, zoals bepaalde aankopen voor het starten van mijn praktijk … kan ik die daarna inbrengen op mijn belastingaangifte?

    • Het is zeker mogelijk Dara, dat jouw echtgenoot het bewijs van bedrijfsbeheer levert.

      Investeringen kun je uiteraard inbrengen bij je belastingaangifte. Houd er wel rekening mee dat er een verschil is tussen een investering en kosten. Ingeval van investeringen, komen er afschrijvingen aan te pas. Zie http://www.zelfstandigen.be/afschrijvingen/

  9. Beste Peter,

    Ik ben van plan om een webshop te openen. Hiervoor was ik van plan om te beginnen met een vrijstelling voor BTW. Mijn vraag aan u; veronderstel dat ik jaarlijks onder de €15.000 verdien. Hoe kan ik dat aangeven bij de Belasting. Hoe kan ik het bewijzen dat ik onder de €15.000 zit?

    Nog een andere vraag; als ik een product aankoop voor mijn webshop, moet ik daarvoor een factuur in bezit hebben?

    • Of je al dan niet onder de vrijstellingsgrens zit, valt af te leiden uit jouw administratie, Sam. De facturen die je maakt of de betalingen die je ontvangt via bijvoorbeeld PayPal, iDeal e.a. als je een webshop hebt.

      Producten aankopen zonder factuur = aankopen in het zwart.

  10. Zeer interessante info hier!

    Echter op één vraag vind ik geen antwoord: wat gebeurt er als je gestart bent, ervan uitgaande het jaar vol te maken als kleine onderneming, maar dan ineens toch over de maximale omzet gaat en dus BTW plichtige wordt? Hoe moet je bijvoorbeeld omgaan met alle klanten die je al facturen hebt bezorgd zonder BTW in rekening te brengen?

  11. Terechte opmerking, Xavier.

    Als het om een uitzonderlijke overschrijding met 10 % gaat, is er geen vuiltje aan de lucht. Gaat het duidelijk om meer, dan moet je een aangetekende brief naar jouw btw-controlekantoor sturen. Hierin vermeld je de datum waarop je de drempel overschrijdt. Het is vanaf de 1ste van de maand die volgt op de overschrijding, dat je dient over te stappen naar de normale btw-regeling.

    Voorbeeld :

    Als vrijgestelde kleine onderneming, stel je in de loop van oktober vast dat je de drempel bereikt heeft. Je stuurt de hoofdcontroleur van de btw een brief waarin staat dat je vanaf 1 november de normale btw-regeling zult toepassen.

    Voor wat het verleden betreft, geen probleem. Ten overstaan van de klanten die een factuur zonder btw ontvingen, hoef je niets te ondernemen.

  12. Dag Peter,

    Aangezien ik minder verdien dan 15.000 € opteer ik dus voor een vrijstelling btw. Op de facturen dient vermeld te worden: “kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. Btw niet toepasselijk”.

    Wil dit dan ook zeggen dat ik geen belasting moet betalen?

    • Als dat zou kunnen, Dobbels ;-)

      Het gaat om een btw vrijstelling, geen vrijstelling in de belastingen.

  13. Ik zou graag workshops in “cupcakes versieren” organiseren. Ik zou dit doen met vrijstelling van BTW. Als ik het dus goed begrijp moet ik via een kasboek ingeven wat mijn inkomsten zijn en wat mijn uitgaven. Bij uitgaven kan ik dan geen BTW aftrekken. Wat ik dan van winst heb op het einde van het jaar, wordt berekend in mijn personenbelasting? Of ben ik mis?

    • Klopt helemaal, Elfie.

      Wel is het zo dat je geen kasboek moet bijhouden maar een dagontvangstenboek. En verder alle bewijsstukken m.b.t. jouw beroepskosten.

      • Ik ben al heel blij dat ik het tot daar versta! Bedankt voor de info.

        Moet ik dan ook facturen maken of is een kwijtschrift voldoende?

        • Facturen maken is het beste maar niet nodig als je contant geld van particulieren ontvangt (waarvan je het totaal dagelijks in jouw dagontvangstenboek noteert). Als dat gepaard gaat met het uitreiken van een kwijting, dan is het helemaal top.

  14. Beste, kan je als vroedvrouw ook genieten van de vrijstelling btw? Ik ben van plan enkel postpartum zorg te verlenen en zal op jaarbasis dus zeker niet het bedrag overschrijden.

    • Dag Birgit

      De soort activiteit maakt niets uit. Dus ja, een vroedvrouw komt ook in aanmerking.

  15. Hé peter,

    ik ben vrijgesteld van btw maar ik moet een factuur maken aan medecontractant. Moet op mijn factuur ‘kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. BTW niet toepasselijk’ staan of de regeling voor ‘medecontractant’? OF beide?

    Nu als ik op deze factuur aankopen zet, die ik voor de klant gekocht heb, moet ik dan de btw van deze aankoop ook meerekenen naar de klant of moet ik die in vermindering brengen?

    • Dag Davy

      Medecontractant kan maar toegepast worden door “echte” btw-plichtigen. In jouw geval dus verwijzen naar de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen.

      Als je de btw in mindering brengt, ben je jouw portemonnee aan het bedriegen. Want wie betaalt de btw? Dus best de totale aankoopprijs (btw inbegrepen) doorfactureren. Voor de klant is het beter om aankoopfacturen op zijn naam te laten uitschrijven. Zo kan hij de btw recupereren.

  16. Beste Peter,

    Ik heb onlangs gelezen dat je als zelfstandige met een vrijstellingsregeling geen aankoop- noch verkoopdagboek moet bijhouden. Enkel de facturen bijhouden en nummeren, meer niet. Klopt dat?

    Of is het beter om dit toch te doen? Aangezien dat je beroepskosten aftrekbaar zijn in de personenbelasting? En zo in het aankoopboek toch al een overzicht hebt…wat lijkt jou het beste?

    Mijn aankoopfacturen zijn in feite gewoon maar bonnetjes die ik inschrijf als uitgaven (papier, inkt, …) de grote aankopen zijn reeds voor aanvang gebeurd (vb printer en pc-programma,s). Zijn deze 100% aftrekbaar in de personenbelasting? Of laat ik deze beter ook opmaken met een factuur met vermelding van mijn ondernemingsnummer?

    En dan nog een laatste vraag: de jaarlijkse inventaris = resultatenrekening? Bij wie moet ik die dan jaarlijks indienen?

    • Dag Wendy

      Het klopt dat je geen boekhouding hoeft te voeren. Bijhouden (liefst chronologisch) van facturen en bankrekeninguittreksels volstaat. Het staat je natuurlijk vrij om een (beperkte) boekhouding te voeren maar dat is jouw keuze als je denkt hier voordeel bij te hebben.

      Het is nodig dat je een aankoopbewijs van de printer en pc hebt. Of dat al dan niet een factuur is, maakt in jouw geval weinig uit. Als je thuis maar één pc en één printer hebt, is het moeilijk om ze voor 100 % af te trekken. Je zult een gedeelte privé moeten inbrengen.

      De inventaris is niet hetzelfde als de resultatenrekening. De een geeft een overzicht van de goederen in stock en de ander van je inkomsten en uitgaven. Het is deze laatste die je bij deel 2 van de belastingaangifte moet voegen…

  17. Beste Peter,

    Ik ben Interieurarchitecte met vrijstelling van btw. Hierbij werk ik samen met een aantal leveranciers, zoals oa een schrijnwerker die voor mij de uitvoering van de ontwerpen bij de klanten doet. We hebben afgesproken dat hij rechtstreeks naar de klant factureer maar dat ik een commissiefactuur van een bepaald percentage van het verkoopbedrag naar hem mag opmaken. Aangezien ik vrijgesteld ben van btw reken ik op deze factuur ook geen btw aan, maar hoe zit dat dan bij hem?

    • Dag Nele

      Aangezien jij bent vrijgesteld van btw, moet je de facturen opmaken zoals in het artikel beschreven. Dat jouw medecontractant (de schrijnwerker) wel btw-plichtig is, doet niet ter zake. Hij boekt de factuur zoals hij dat ook doet met een verzekeringspremie bijvoorbeeld.

  18. Beste peter

    op de listing zie ik totaalbedrag van de omzet , moet ik daar het netto omzet of bruto omzet invullen .

  19. Dag Matton

    Bruto of netto omzet kennen we niet. Omzet is omzet. Eventueel wel omzet excl. of incl. btw maar dat is wellicht niet wat je bedoelt?

    In ieder geval moet je het totaal opgeven van de levering van goederen en/of diensten gedurende het jaar waarop de listing slaat. Het totaal van je dagontvangsten en/of het totaal van je uitgaande facturen. Zonder daar iets van af te trekken.

  20. Beste Peter,

    Maar ook om van BTW vrijstelling te genieten, heb je wel een BTW nummer nodig? Of mag je dan gewoon je inkomsten die je hiermee verworven hebt, vermelden op je belastingsbrief? en dus zonder BTW nummer?

    • Je hebt inderdaad een btw-nummer nodig, Sylvie. Hoewel een btw-nummer eigenlijk niet meer bestaat. Dat is een ondernemingsnummer geworden. Het geldt zowel als het vroegere handelsregisternummer én het vroegere btw-nummer. Eén nummer dus voor iedereen die een zelfstandige activiteit aanvat (zie http://www.zelfstandigen.be/kbo-nummer-opzoeken).

  21. Beste Peter,

    Wat ik mij afvroeg, als ik een andere zelfstandige factureer en ik dus geen BTW aanreken, is dit voor hem dan even interessant wat betreft inbrengen van kosten voor zijn zaak en dergelijke?

    Mvg, Nico.

  22. Dag Nico

    Voor die andere zelfstandige maakt het niets uit. Omdat hij jouw factuur net zoals andere facturen in zijn of haar boekhouding kan opnemen. Het enige verschil is dat hij aan jou geen btw betaalt. Maar dat kun je bezwaarlijk een nadeel noemen.

  23. Beste Peter,

    Voor de vrijstellingsregeling wordt er enkel gesproken van maximumbedrag wat je omzet betreft. Maar is er ook een maximum winstbedrag waarmee je rekening moet houden?

    Alvast bedankt!

    • Nee Kelly, dat is niet het geval.

  24. Ik ben deze maand gestart als zelfstandige in bijberoep met vrijstelling van btw. Ik heb één grote klant (een project van 4 500 euro) en verder geen plannen om andere grote opdrachten aan te nemen. Zo blijf ik onder de jaaromzet-grens van 5 580 euro.

    Begrijp ik het correct dat als ik die 4 500 euro aan mijn klant nu onmiddellijk reken, dat ik een flink stuk boven de 5 580 euro-limiet zou zitten? (4 500 / 3 maanden) x 12 = 18 000.

    Alvast bedankt voor uw advies.

    • Je gaat inderdaad te hoog uitkomen, Jack. Hoewel ik jouw rekensommetje niet begrijp.

      Je mag 15 000 euro omzet draaien. Op jaarbasis wel te verstaan maar NIET in het jaar van aanvang. Dan moet je dit bedrag omrekenen in functie van het aantal verlopen volle maanden.

      Een voorbeeld om dit duidelijk te maken. Je bent deze maand gestart. Dan mag je dit jaar het volgende verdienen.

      15 000 EUR x (1/12) = 1 250 euro (alleen december telt mee omdat het de enige volle maand is die dit jaar nog rest).

      In die zin zou je dit jaar 1 250 euro kunnen factureren en de rest doorschuiven naar volgend jaar.

  25. Beste Peter,

    Als ik in bijberoep start met vrijstelling van btw en mijn leverancier is in Nederland gevestigd, dient hij me dan toch te factureren met btw? Want hij wil factureren zonder (intracommunautaire levering).

    Ik zou een 400€ per maand aan omzet hebben waarvan de aankoopkosten 80€ bedragen (alle bedragen ex btw) wat zou dan in bijberoep het netto bedrag zijn wat ik zal overhouden?

    • Jazeker, Eric. Je dient de Nederlandse btw te betalen. Intracommunautaire levering kan in jouw geval niet omdat je hiervoor geen geldig btw-nummer hebt. Dat zou normaal moeten blijken als je leverancier deze databank gebruikt: http://www.zelfstandigen.be/btw-nummer-opzoeken/

      Qua netto-inkomsten moet je rekenen op 1 628 euro per jaar.

  26. Dag Peter ,

    Ik geniet van de vrijstelling van btw en had graag willen weten als ik een factuur maak voor een bedrijf of die wel het btw kunnen aftrekken ?

    Mvg

    • Ik ben niet mee, Samy.

      Als je van de vrijstellingsregeling geniet, dan reken je toch geen btw aan? En wat het bedrijf niet hoeft te betalen…hoeft het ook niet af te trekken.

  27. He Peter ,

    Ik geniet van een vrijstelling van btw en vroeg mij af of ik dan wel kosten de kosten wel kan inbrengen of is dat ook niet mogelijk ?

    Mvg

    • Dat kan zeker, Sammy.

  28. Dag Peter. Wat een prachtige website. Ik ben al veel wijzer geworden, waarvoor dank. Hebt u toevallig weet van een goed eenvoudig excel sjabloon dat kan gebruikt worden om de boekhouding/dagontvangstenboek zelf bij te houden?

  29. Beste Peter,

    vanaf 1/7 ben ik vrijgesteld van de btw-plicht.

    Als ik het goed begrijp kan ik de BTW niet inbrengen in de boekhouding. Dat betekent dat als ik een kost van € 121.00 btw incl. heb, ik maar €100 in de boekhouding steek en dat de €21 “verloren” gaat aangezien ik deze niet kan aftrekken… is mijn redenering correct?

  30. Nee Tom, je redenering is niet correct.

    Je mag die 21 euro dan wel niet aftrekken van de btw, wel van de directe belastingen, hetzij personen- dan wel vennootschapsbelastingen. Je moet in dat geval 121 euro in de boekhouding steken (in de veronderstelling dat het om een 100% aftrekbare uitgave gaat).

    • Beste Peter,

      eerst en vooral hartelijk dank voor de vele nuttige informatie op je website.

      Nog even doorgaan op de discussie. Stel ik ben een kleine zelfstandige met BTW vrijstelling. Veronderstel dat ik 200 Euro diensten lever aan een klant en dus in totaal 200 Euro factureer (omdat ik geen BTW mag aanrekenen). Stel dat ik hiervoor als kost een boek koop van 100 Euro + 21% BTW = 121 Euro uitgave.

      Uit Uw uitleg begrijp ik dat ik 200 – 121 = 79 winst moet aangeven aan de directe belasting. (OK?).

      Stel echter dat ik 100 Euro + 21% BTW had uitgegeven aan diesel. Hier is de kost volgens de wetgeving slechts 75% inbrengbaar alhoewel dit voor het volle bedrag wel een reële kost is. Welk bedrag breng ik in mijn resultatenrekening en welk bedrag moet ik doorgeven in mijn belastingsaangifte ?

      • Ik ben niet mee, Tom.

        Je redenering klopt d.w.z. omzet – totaalbedrag van de kosten = belastbare winst.

        Het is dezelfde redenering die je moet doortrekken naar kosten die je moet beperken (zoals autokosten) of die je splitsen in een gedeelte privé en beroepsgebruik. Dat verandert niets aan de zaak.

        Gewoon altijd het totaalbedrag (het bedrag dat je moet betalen) als basis hanteren en je niets aantrekken van de andere bedragen of de factuur ;-)

  31. Beste Peter,

    ik ben net overgeschakeld naar “vrijstelling van btw” – mijn omzet de voorbije 2 jaar is niet groot genoeg geweest.

    Nu las ik hierboven in de commentaar dat als je in NL iets aankoopt dat dit bedrijf je dan btw moet aanrekenen.

    Mijn website wordt gehost in NL. Het hosting bedrijft rekende me tot nu geen btw aan.

    Moet ik, nu ik omschakel naar vrijstelling van btw, nu wél btw betalen aan mijn nederlandse hosting provider ? Of heeft het een niets met het ander te maken ?

    In ieder geval : bedankt al voor alle tips en tricks die ik hier las !

    • Klopt, Alex.

      De vrijstellingsregeling (verlegging van btw) is alleen van toepassing op btw-plichtigen. Aangezien je dat niet meer bent, vervalt deze regeling voor jou.

  32. beste

    is dit dan geen oneerlijke concurrentie? een volledige zelfstandige moet wel btw doorrekenen aan zijn klanten dus bij deze ben ik als zelfstandige 21% of 6% “goedkoper” dan de niet vrijgestelde zelfstandige?

    • Oneerlijk is het zeker niet, Ronald. Je doet immers geen oneerlijke dingen.

      Bovendien ben je alleen goedkoper als je voor particulieren werkt. Wanneer je een factuur uitschrijft naar een zelfstandige of onderneming, reken jij wel geen btw aan, de ander kan hem ook niet aftrekken. Dus in die zin is er geen enkel prijsvoordeel.

  33. Beste Peter,

    Bijzonder interessante en bruikbare info op deze site, waarvoor dank!

    Ik heb sinds een tijdje een ondernemingsnummer en koop hiermee reeds materiaal aan voor mijn zaak. Die aankopen deed ik ook vóór ik dat nummer had. Ik volgde ook enkele cursussen en opleidingen met directe betrekking tot wat ik ga doen. De exacte datum voor de effectieve opstart van mijn zaak is echter nog een vraagteken. Voor zover ik begrepen heb, mag al het aangeschafte materiaal en de kosten van cursussen ingebracht worden. Tot hoever in de tijd mag je daarvoor teruggaan?

    • Bedankt, Leen.

      Als je een ondernemingsnummer hebt, is er geen vuiltje aan de lucht. Je moet wel ermee rekening houden dat wanneer je langere tijd alleen kosten inbrengt en geen inkomsten, je een belastingcontrole uitlokt.

      Bij de aankopen die je hebt gedaan voordat je van start ging, speelt tijd niet zozeer een rol, wel de waarde van de spullen. Eventueel een globale en gedetailleerde factuur aan jezelf maken op het ogenblik dat je start. Zie http://www.zelfstandigen.be/kosten-voor-aanvang/

  34. Dank Peter voor deze duidelijke site !

  35. Beste Peter,

    Ik heb een vertaalbureau opgestart en ben vrijgesteld van btw. Nu wil ik samenwerken met freelancers die mij wel btw zullen aanrekenen op hun factuur, maar ik mag natuurlijk geen btw rekenen aan mijn eindklant. Verlies ik dan eigenlijk die btw die mijn vertaler mij aanrekent? Of is er een manier om dat toch nog te recupereren?

    Alvast bedankt!

    • Inge, de door jou betaalde btw (aan de freelancers) kun je recupereren via je belastingaangifte (door de btw mee in de kosten op te nemen).

      Het voordeel is dan wel kleiner dan de 100% btw-aftrek (hangt af van de belastingschijf waarin jouw inkomen zich situeert).

  36. Dag Peter,

    Is het nodig om als BTW-vrijgestelde ook uitgaven te hebben?
    Moeten er kosten gemaakt worden?

    mvg
    Steven Roelands

    • Niemand kan je verplichten om kosten te maken, Tom. Al zul je die in de praktijk wel hebben (hoe minimaal ook).

      Niets zo economisch als een businessmodel dat eruit bestaat om zoveel mogelijk omzet te behalen met zo weinig mogelijk kosten ;-)

  37. Beste Peter

    Het jaar (begonnen 2 januari 2013) nadert z’n einde. Hoe, waar en wanneer moet ik mijn inkomsten aangeven als zelfstandige in bijberoep met vrijstelling van BTW? Ik heb facturen van mijn klanten op mijn pc staan.

    Alvast bedankt voor uw reactie!

    • Dag Maarten

      Je kunt de facturen laten staan waar ze staan (in de veronderstelling dat je er een back-up van hebt en anders print je ze ook best af.

      Verder moet je een resultatenrekening opmaken om aan je belastingaangifte toe te voegen. Dat klinkt zwaarwichtig maar een A4 met het detail van je onkosten volstaat. Eventueel ook je omzet toelichten als die uit verschillende activiteiten afkomstig is.

  38. dag Peter

    ik snap de meeste dingen wel maar ik moet geen BTW aanreken aan de mensen maar ik word wel belast op het loon dat ik ontvang is dit correct?

    alvast merci

    • Zo is dat, Sander.

      Of om helemaal correct te zijn. Je wordt belast op de winst die je maakt (omzet – kosten).

  39. Hey Peter,

    Hoe zit het dan met aan -en verkoop? Ik koop iets aan voor 1000€ + 21% BTW
    Ik verkoop iets voor (stel dat ik geen winst maak) 1000€ zonder btw.

    De 21% BTW die ik dus teveel betaal ben ik het hele jaar kwijt maar kan ik bij mijn belastingen als onkosten ingeven?

    • Ho maar, Andy.

      Iets kopen voor 1 210 euro en het verkopen voor 1 000 euro is niet alleen onverstandig, het is ook wettelijk verboden (tenzij een aantal uitzonderingen).

      Ik neem aan dat je geld uit je business wil halen i.p.v. het alleen erin te steken. Anders spreken we van een hobby :-)

  40. Wat gebeurt er met de goederen in voorraad bij de vrijstellingsregeling waarvan de BTW is afgetrokken in de voorbije jaren? Moet er op de voorraad direkt BTW betaald worden? Moet er eerst een inventarislijst worden overgemaakt aan het BTW kantoor?

    Dank bij voorbaat voor alle nuttige info hieromtrent.

    • Dat hangt af van de manier waarop je in het verleden belast werd (al dan niet forfaitair bijvoorbeeld). Aan het btw-kantoor hoef je niet meteen iets over te maken. Eventueel kan het rechtgezet worden via een herziening in de btw-aangifte.

      Een mogelijke vraag voor http://www.fiscaledagen.be

  41. Beste Peter,

    Bedankt voor al die gevatte antwoorden.

    Ik zou dit jaar de BTW-vrijstelling willen aanvragen. Wat moet ik doen met de in het verleden afgetrokken BTW bij de aankoop van mijn PC en dergelijke?

    • In dat geval speelt dezelfde regeling als bij stopzetting, Elena. Je moet een herziening toepassen d.w.z. nagaan over welke periode de pc wordt afgeschreven en hoeveel hij al werd afgeschreven. De aftrekbare btw over de nog niet afgeschreven periode (bijv. 2/5 als de pc 3 jaar oud is), dien je terug te storten (opnemen in het vak herzieningen in je aangifte).

  42. Beste Peter,

    Als ik bijvoorbeeld nu mijn zaak opstart (dus administratieve formaliteiten in orde breng tegen midden februari) maar ik begin pas effectief te werken vanaf juni, moet ik dan tellen vanaf midden februari (is dit dan 10 of 11 maanden) of moet ik pas beginnen tellen vanaf juni?

    • In dat geval is het kijken waarmee je voordeel doet, Janni d.w.z. wanneer je best naar het ondernemingsloket stapt want wat telt, is de datum van inschrijving.

  43. Reactie op bericht Roelands Steven :

    Dag Peter,

    Als je geen kosten maakt, ben je toch 50 % belast op de winst? Dus hoe meer kosten hoe minder belastingen, of ben ik fout?

    • Wat verkies je Ann?

      a) Winst 5 000 euro – 0 kosten = 2 500 euro belastingen en 2 500 euro in je zak

      b) Winst 5 000 euro – 2 000 euro kosten = 1 500 euro belastingen en 1 500 euro in je zak

      In het eerste geval heb je 1 000 euro extra om op vakantie te gaan. In het 2de geval zit een vakantie er niet in maar heb je bijv. wel de meest luxueuze computer in huis. Het leven is keuzes maken ;-)

  44. Beste Peter,

    als er gezegd wordt dat je “zelf geen btw mag aftrekken”, wat betekent dit dan in de praktijk?

    - Ik geef het bedrag van een aankoop in als kost, exclusief BTW. Eens afgetrokken van de omzet wordt ik belast. Ik dien de BTW nog te betalen met de winst na aftrek belastingen. Bvb: Ik heb een eenmanszaak in bijberoep, mijn omzet bedraagt 2000 EUR, ik heb kosten van 1210 EUR (1000 + 210 BTW). Ik wordt belast op een bedrag van 1000 EUR (2000-1000), na personenbelasting (hoogste schijf 50%) schiet er 500 over en hier wordt nog 210 EUR afgetrokken om de BTW te betalen. Uiteindelijke winst: 290 EUR

    OF

    -Ik kan toch het gehele bedrag aftrekken. Met als gevolg: Ik wordt belast op een bedrag van 790 EUR. Uiteindelijke winst: 395 EUR.

    Alvast bedankt!

    • De 2de optie, Senne (winst 790 euro waarover je belastingen betaalt).

  45. Ik ben zelfstandige in bijberoep en vrijgesteld van BTW. Hoe moet ik de klantenlisting opmaken? Vind nergens het papieren formulier online…

    • In dat geval Kristien, bel je best naar het btw-kantoor in je buurt en vraagt of ze een “jaarlijkse lijst van de btw-belastingplichtige afnemers” (formulier 725-N) willen opsturen.

  46. Ik ben zelfstandige in bijberoep, gestart 1 september 2013, vallend onder vrijstelling van BTW. In december 1 factuur uitgeschreven van 700 euro.

    Ik redeneer correct als ik die omzet versleutel op 700 : 4 = 175 per maand x 12 = 2100 per jaar ?

    Klopt?

    • Je redenering klopt, Stephane.

  47. Beste Peter,

    Ik ben een beetje in de war geraakt wat betreft het bedrag van de omzet bij vrijstelling. Maximale omzet voor onderneming met vrijstelling is €15000. Op de folder van de federale overheidsdienst staat dat het de omzet exclusief BTW is. Een boekhouder waar ik langs geweest ben zegt me dat het omzet inclusief BTW is.

    • In dit geval is het de boswachter die gelijk heeft en niet de stroper, Heidi ;-)

      Kan ook moeilijk anders willen we niet spreken van discriminatie. Indien het de omzet inclusief btw zou zijn, zou de hoogte van het vrijstellingsbedrag immers kunnen verschillen van zelfstandige tot zelfstandige (al naargelang het btw-percentage dat op zijn of haar activiteit van toepassing is).

  48. Peter, bedankt voor de mooie site! Toch nog een vraag die hier niet aan bod is gekomen…

    Wat moet er gebeuren met facturen die wij sturen naar het buitenland. Rekenen we hier ook geen BTW op aan, dus idem als de binnenlandse regeling? Of mogen we helemaal geen facturen naar het buitenland sturen als we onder deze regeling vallen (wat ik al heb gehoord).

    • Je moet niet alles geloven wat je hoort, Wim ;-)

      Er bestaan enkele uitgesloten handelingen maar buitenlandse leveringen vallen hier niet onder.

  49. Peter, ik heb contact gehad met de BTW en voor naar de zelfstandige toe verrichte intracommunautaire diensten geldt dat er sowieso Belgische BTW moet worden voldaan blijkbaar, OOK als je vrijgesteld bent wegens kleine onderneming. Dit moet via een bijzondere aangifte. Aankoop van software via internet (via een download) valt, hoe gek het ook klinkt, blijkbaar onder het kopje “dienst”. Ook als je iemand in het buitenland software op maat laat maken, of een website laat ontwerpen, val je onder deze regeling. Dit is voor mij een serieuze domper aangezien ik veel software koop in het buitenland. Slaat de BTW de bal mis of is dit werkelijk zo?

    • Wie ben ik om de mensen van de btw tegen te spreken, Wim ;-)

      Ik denk dat ik hier ook nooit anders heb beweerd. De regeling voor kleine ondernemingen geldt immers voor leveringen, niet voor aankoop (van zowel goederen, diensten als investeringen).

      Weet ook dat de regeling voor kleine ondernemingen een recht en geen plicht is. In jouw geval kun je misschien best overstappen naar het gewoon systeem?

Geef een reactie

Verplichte velden *.