zelfstandigen.be

5 vragen aan Gert & Joachim (Hertog Jan)

| 0 Reacties

Wij gingen op zoek naar zelfstandige ondernemers die op een positieve manier opvallen. Omwille van wie ze zijn, wat ze doen of hoe ze het doen. Zoals Gert en Joachim van restaurant Hertog Jan bijvoorbeeld.

hertog jan

De uitbaters van het sinds kort driesterrenrestaurant in Brugge.

Proficiat met jullie derde ster. Is dit iets waar jullie naartoe geleefd hebben? Een doel op zich?

Het is een bekroning van volgehouden inspanningen geen doel op zich. Ons streefdoel is mensen gelukkig maken. Door hen een bijzondere culinaire beleving te bieden. Dat was en is ons uitgangspunt. Toegeven, soms denk je er wel eens aan. Maar het blijft (bleef) een droom. We hadden nooit verwacht dat het zo snel zou gaan.

Vandaar ook onze uitbundige vreugde bij de bekendmaking van het nieuws. De ontlading en de ontroering waren compleet. Want het doet je wel wat, zo een uitreiking. Joachim heeft bijvoorbeeld minuten lang geweend toen hij zijn moeder belde om haar het nieuws mee te delen.

De ene dag is de andere niet. Toch moeten jullie elke dag op niveau presteren. Nooit een dipje? Geen baaldag?

Klopt dat wij iedere dag opnieuw aan hoge kwaliteiteisen moeten voldoen. Het is een beetje zoals een topsporter. Die moet ook telkens weer het beste van zichzelf geven. In die zin zien wij onze derde ster als Olympisch goud.

En natuurlijk zijn er dalmomenten. Ik neem aan dat iemand die de 400 meter loopt, ook niet altijd zin in een training heeft. Balen doet iedereen wel eens. Komt er dan op aan om door die zure appel heen te bijten. Het is een kwestie van persoonlijke en mentale ingesteldheid.

Zo waren er in onze begindagen momenten waarop wij ons afvroegen: waar zijn we mee bezig? Omdat we op het einde van de maand niet in staat waren ons personeel te betalen. Waardoor we herhaaldelijk eigen geld in de zaak hebben moeten steken.

Ondertussen ligt dat anders. Wat is het geheim van jullie succesformule?

Nooit besparen op kwaliteit. Altijd de kwaliteit bewaken. Op die manier krijg je tevreden klanten en komen mensen terug. Daardoor ontstaat er groei.

Zo zijn wij momenteel bijvoorbeeld 3 maanden volgeboekt.

Verder is het een kwestie van de juiste sfeer te scheppen. Niet alleen bij de klanten maar ook bij de medewerkers. Wij werken immers met een bijzonder jong team. Mensen van 19 jaar bijvoorbeeld. Dat vereist de nodige aanpak.

En verder veel passie voor het vak en een goede service.

Blijven er nog uitdagingen om voor te gaan? Is het behalen van 3 sterren een eindpunt?

Zeker niet. We zijn een gedreven team en achterover leunen in de luie zetel, is er dus niet bij. Er blijven nog ideeën en projecten om uit te werken.

Zo kweken wij onze eigen groenten en kruiden. Alles bij elkaar bijna 400 verschillende variëteiten. Het is onze bedoeling om die activiteit aan het restaurant te koppelen. Daarom hebben we een boerderij gekocht (4 km verwijderd van de huidige ligging – nvdr). Het is de bedoeling om het restaurant op termijn naar de boerderij over te brengen. Het behalen van onze derde ster is dus zeker geen eindpunt.

Terwijl er met jullie nu 3 driesterrenrestaurants in België zijn, sluiten de 3 restaurants uit de serie Mijn restaurant de deuren? Wat gaat er mis, denken jullie?

Ik denk dat de kandidaten onvoldoende de waarde van geld kennen. Dat is pas het geval als jezelf je nek moet uitsteken en je eigen spaargeld in de zaak moet steken. De serie mijn restaurant is een spel. Zaken doen is geen spel. Je moet er elke dag voor gaan. Kwaliteit krijg je niet in je schoot geworpen.

De glitter en glamour is leuk maar je mag nooit het economisch aspect uit het oog verliezen. Personeel, leveranciers en de btw moeten betaald worden. Ook een restaurant is een onderneming.

En het is altijd beter om de trap dan de lift te nemen. Als je al eens een trede overslaat, is er geen man of vrouw overboord. Als daarentegen de liftkabel breekt, ben je gezien. Je kunt trouwens maar een goede (restaurant)leider zijn, als je weet wat dienen is. Waarmee we willen zeggen dat je best eerst de nodige horeca-ervaring opdoet alvorens voor eigen rekening te starten.

 

Auteur : Peter De Bruyn

Deze auteur is niet langer actief op zelfstandigen.be

Geef een reactie

Verplichte velden *.