zelfstandigen.be

Email marketing is niet dood

| 3 Reacties

Email marketingOndernemen & Internet gaan hand in hand. Email marketing is the old lady als het op internet ondernemen aankomt. Zij werd al vaak ten grave gedragen. Maar e-mail marketing laat zich voorlopig niet onder de grond stoppen. Dat blijkt ook nu weer uit deze bevraging met op het einde een paar handige e-mail tips.

Email is dead. De meest gehoorde boutade in internetkringen. Volgens sommigen een regelrechte dooddoener. Feit is dat e-mailmarketing onder druk staat. Vooral door de ontwikkeling van nieuwe media zoals sociale netwerken. Toch lijken de believers vooralsnog het gelijk aan hun kant te hebben. Althans volgens deze

e-mail-marketing-bevraging

die door het internetbedrijf Citobi werd georganiseerd. Ze kan derhalve geen wetenschappelijke aanspraken maken. Toch zijn de resultaten representatief. Omdat meer dan 400 marketing professionals eraan deelnamen (zowel B2B als B2C).

Vaststelling. Een week na de voorstelling (DMF 2011 – Brussel), rest ons alleen een papieren versie. De resultaten kunnen dus niet via e-mail of social media verspreid worden?! Daarom dit artikel.

Email marketing landschap in België

75 % van de respondenten geeft te kennen e-mail marketing te gebruiken. In Vlaanderen ligt dat percentage op 80 % bij de Franstaligen bedraagt het 70 %. Nagenoeg dezelfde verdeling doet zich voor bij de B2C sector (80 %) in vergelijking met B2B (70 %).

e-mail marketingToepassing

Email wordt vooral gebruikt voor de verzending van periodieke nieuwsbrieven (27 %) of om het websitebezoek aan te zwengelen (22 %) . Nieuw (in vergelijking met vroegere studies), zijn de e-mail kortingsbonnen. Het succes van een site als Groupon zal hier niet vreemd aan zijn.

Wat de nieuwsbrieven betreft: 40 % stuurt gemiddeld 2 nieuwsbrieven per maand naar hun adressenbestand. 33 % houdt het bij 1 nieuwsbrief per maand.

Groeipotentieel

25 % van de respondenten geeft te kennen geen e-mail marketing te gebruiken. De meerderheid wijt dit aan een gebrek aan kennis of aan menselijk kapitaal. 7 % zegt niet te geloven in de impact van e-mail marketing.

Hier ligt nog een groeimarkt. Niet alleen voor (zelfstandige) ondernemers die e-mail marketing willen inzetten. Ook voor professionele ondersteuning. In vergelijking met het buitenland, is er in België zeker een groeimarkt aanwezig voor e-mail consultants.

Mobiel

Als social media de vijand van e-mail marketing is, dan krijgt e-mail marketing er een vriendje bij. Het e-mailgebruik bij jongeren is drastisch gedaald. Maar het gebruik van mobiel internet neemt toe.

Email marketing wordt mobiel. 52 % van de respondenten overweegt om de investeringen op dit vlak te verhogen. Dat is bijna zoveel als het percentage dat meer in social media wil investeren (59 %).

Email tips

Met de komst van mobiele toepassingen, wijzigt het tijdstip van verzending van mails. Wat de pc betreft, blijf het brede middaguur het beste tijdstip. Bij mobiel internet ligt dat anders. s Morgens voor de gsm en ’s avonds voor de tablets.

Hoe kun je nog het verschil maken als iedereen dezelfde toepassingen gebruikt en op hetzelfde ogenblik zijn e-mailcampagne start? Zoals bij websites is ook bij e-mail content belangrijk. Net zoals bij websites wordt ook bij e-mail het meeste geld uitgegeven aan techniek en vormgeving. Terwijl inhoud (content) effectief het verschil kan maken.

Over techniek gesproken. Voor e-mailmarketing software kun je bij een aantal webagencies terecht. Er zijn ook bureaus die hier hun corebusiness van hebben gemaakt.

Handige Harry’s en handige Mieke’s kunnen hun campagnes opzetten via wereldwijde internetprogramma’s. Het verschil? Hun prijs.

 

Auteur : Peter De Bruyn

Deze auteur is niet langer actief op zelfstandigen.be

3 reacties

  1. Het is inderdaad moeilijker geworden om een goede en efficiënte e-mail campagne op te zetten, gezien de grote hoeveelheid mails die we met z’n allen dagelijks binnenkrijgen.
    Naast de tips die je geeft met betrekking tot mobiele toestellen, is het ook belangrijk dat je met enkele zaken rekening houdt wanneer je een e-mail opstelt, ik heb er deze week nog een artikel over geschreven (zie boven).

  2. Really informative article post.Thanks Again. Awesome. kbbcbbdeekdk

  3. Fijne post, Peter. Er is in België inderdaad nog een enorm groeipotentieel voor e-mailmarketing.

    Ik heb me een tijd geleden ingeschreven op de nieuwsbrieven van enkele Belgische bedrijven en de resultaten zijn redelijk teleurstellend: niet-responsieve emailtemplates, overvolle nieuwsbrieven met duizend-en-één call to actions, e-mails die traag inladen omdat ze enkel uit afbeeldingen bestaan, simpelweg géén e-mails meer sturen na inschrijving,…

    Als freelance e-mailmarketing consultant wil ik hier verandering in brengen. Ik wil Belgische bedrijven helpen om hun eerste stappen te zetten in goede e-mailmarketing.

    Wie interesse zou hebben om aan de slag te gaan met e-mailmarketing, kan me bereiken op de website http://www.pjdecoster.be

Geef een reactie

Verplichte velden *.