zelfstandigen.be

Hoe schrijf je een goede elevator pitch?

| 1 Reactie

Heb jij een elevator pitch? Voorbeeld om je op weg te helpen.

Wat is jouw elevator pitch?

Misschien is het goed om eerst het belang van een goed liftverhaal te onderlijnen. Want dat is waar de term elevator pitch naar verwijst.

Het is de tijd die je nodig hebt om met een lift vijf verdiepingen te stijgen. In die tijd moet jij erin slagen om je product, dienst of idee voor te stellen. En wel op zo een manier dat jouw boodschap de persoon naast jou in de lift, overtuigd in de oren klinkt.

Want die persoon kan niet alleen een toevallige voorbijganger zijn. Het kan ook een potentiële klant of financier zijn. Die snakt naar een korte, heldere boodschap. Vindt hij die bij jou dan heb je zijn aandacht (en kunnen er zaken gedaan worden).

Vindt hij die niet bij jou? Dan is hij weg of begint hij te geeuwen. Dat laatste komt vaak voor tijdens sociale evenementen. Een kwartier nadat iemand jou vroeg wat je precies doet…

Schrijf een krachtige elevator pitch

Hoe schrijf je een elevator pitch? Door te schrappen.

Een lift doet er immers niet lang over om in een laag gebouw tot boven te geraken. Daarom moet een liftverhaal in eerste instantie kort zijn. Het mag niet (te) veel woorden bevatten en de woorden die je gebruikt, moeten duidelijk en concreet zijn.

Deze formule kan je helpen.

Mijn zaak is eentype product/dienst/bedrijf – gespecialiseerd injouw specialisatie – bestemd voor - jouw doelgroep.

Laat ons aan de hand van deze formule een liftverhaal uitwerken waarbij we zelfstandigen.be als voorbeeld nemen.

Zelfstandigen.be is een onafhankelijk platform gespecialiseerd in het delen van relevante kennis en het aanreiken van praktische oplossingen bestemd voor starters en zelfstandigen in Vlaanderen.

Daarmee hebben we een korte een duidelijke elevator pitch. Is hij ook krachtig genoeg?

Hij kan op deze manier perfect als omschrijving fungeren of door anderen uitgesproken worden. Wil je hem zelf gebruiken, dan mag hij wel wat wervender zijn.

Mensen, zeker internetgebruikers, interesseert het weinig hoe goed jij jezelf vindt. De vraag is, wat kun jij voor hen betekenen? Kun jij hun probleem oplossen en zo ja, op welke manier?

Dat kan door ons liftverhaal te verfijnen en wel op de volgende manier.

Zorg voor een prikkelende openingszin waarin je aangeeft een probleem te willen oplossen of een behoefte in te vullen. Daardoor trek je de aandacht van jouw toehoorder. Je kunt de openingszin ook omvormen tot een vraag waarbij je naar een probleem of een behoefte verwijst.

Daarna heb je het over de oplossing die jij kunt bieden. Vergeet niet om hierbij eventuele voordelen aan te halen. Zolang je voordelen maar niet verwart met kenmerken en dat je vakjargon achterwege laat.

Eindig ten slotte met een verzoek. Een zogenaamde call to action waarbij je iets vraagt of iets afspreekt (dat kan gaan van het uitwisselen van bedrijfsgegevens tot het maken van een afspraak).

Laat ons eens proberen om dit op onze voorbeeld pitch toe te passen.

Zoek je informatie over zelfstandig ondernemen? Relevante kennis die waar nodig steeds geactualiseerd wordt? Of praktische oplossingen waar zelfstandige ondernemers beter van worden? Je vindt ze op zelfstandigen.be het onafhankelijk platform voor de zelfstandige ondernemer in Vlaanderen. Bezoek zelfstandigen.be 

Niet onbelangrijk. Laat je bij het maken van een elevator pitch bijstaan. Door een professioneel iemand of door mensen die jou of je product kennen. Komt jouw pitch overeen met hun versie? Dan zit je goed.

En als er toch mensen in de buurt zijn, laat hen dan jouw liftverhaal horen. Kwestie van na te gaan of je genoeg passie uitstraalt. En om te horen of de woorden die jij gebruikt, natuurlijk klinken.

Elevator yell

Een toemaatje voor de liefhebbers.

Als je toch bezig bent met schrijven en schrappen, probeer dan het volgende eens. Probeer om in één zin tot de essentie van je verhaal door te dringen. Een liftverhaal voor één verdieping hoog. Deze ultrakorte pitch wordt elevator yell genoemd.

Het voordeel is dat je hem op de eerste pagina van je folder kunt plaatsen in plaats van op de achterkant. Vooral superhandig bij websites. Door hem aan jouw homepagina toe te voegen, zien bezoekers meteen wat de bedoeling is van jouw site.

Terug naar ons elevator pitch voorbeeld. We kunnen dit tot één zin herleiden.

Zelfstandigen.be is het platform voor de zelfstandige ondernemer in Vlaanderen.

Daarmee hebben weh het vooral gehad over de inhoud van je boodschap. Belangrijk is ook de manier waarop je ze brengt. De presentatie van Lies Martens is in die zin interessant (sommigen zullen haar herkennen als voormalige televisiepresentatrice).

Auteur : Peter De Bruyn

Deze auteur is niet langer actief op zelfstandigen.be

Een reactie

  1. Een succesvolle elevator story beantwoord aan de volgende factoren:
    1. kort
    2. focus op de “pijn” van de klant
    3. heeft een “stickiness” factor (blijft plakken)
    4. start met een “power” zin: de eerste, de meest gebruikte, …
    5. iedereen gebruikt dezelde story, overal en altijd

    Je hebt twee versies nodig (die op dezelfde manier beginnen) !!! Een story van 10 seconden, en een langere versie van 30 seconden. Je weet nooit hoe lang je met iemand in de lift staat ;-)

Geef een reactie

Verplichte velden *.