zelfstandigen.be

Slechte betalers: wat moet je ermee?

| 20 Reacties

Dubieuze debiteuren zorgen voor kopzorgen

Het is zover. Je hebt een dienst of goederen geleverd en netjes een factuur opgemaakt. Nu is het wachten op de betaling. Alleen komt die er niet. Je zit dus met een dubieuze debiteur.

Slechte betalers zijn er in alle maten en gewichten. Van nonchalante mensen tot moedwillige wanbetalers. Zij hebben één ding gemeen: ze zorgen voor overlast, kopzorgen en soms voor slapeloze nachten. Grijp niet naar slaappillen maar grijp in.

Hoe omgaan met dubieuze debiteuren?

Door in de eerste plaats trachten te voorkomen dat je met dubieuze debiteuren te maken krijgt. Dat kan op de volgende manieren.

Maak altijd meteen een factuur op. Je kunt dit ook doen bij aanvang van iedere maand. Belangrijk is dat je consequent bent én blijft. Zowel bij het maken van de facturen als bij de opvolging ervan. Ook voor bestaande klanten.

Stel factuurvoorwaarden op én pas ze toe. Ook hier geen uitzondering voor bestaande klanten. Dat klinkt vervelend maar potentiële wanbetalers voelen wanneer je de teugels loslaat.

Werk waar nodig met degelijke contracten. Goede afspraken maken goede vrienden. Ideaal is als je daarbij ook nog over een waarborg kunt beschikken.

Er is niets mis met het werken met tussentijdse facturen. Of vraag een voorschot. Zeker als je goederen voor uit te voeren werken moet aankopen, zou het bedrag van het voorschot de kosten hiervan moeten dekken.

Kies voor contante betaling als het om winkelwaar gaat. Webwinkels vormen hier geen uitzondering op.

Als je klanten toch op verschillende manieren wenst te behandelen, doe dat dan aan de hand van hun betalingspatroon. Bied factuurklanten een korting aan wanneer zij bijvoorbeeld binnen de week betalen.

Ga de solvabiliteit van nieuwe klanten na. Jij of je fiscale raadgever kunnen hun jaarrekeningen inkijken. Je kunt ook een beroep doen op een onderneming gespecialiseerd in het verstrekken van handelsinformatie

Je hebt alle recht om meteen na de vervaldag een herinnering te sturen. Er bestaat niet zoiets als de beste invorderingsmethode. Het hangt van jou af hoe je met slechte betalers omgaat. Weet wel dat naarmate de leeftijd van een openstaande factuur stijgt, de kans op inning daalt.

Voer daarom een sluitende administratie en kom zelf je afspraken na. Dat is van belang bij geprotesteerde facturen. Klanten uiten vaak hun klachten op het ogenblik dat ze effectief aangemaand worden. Juridisch gezien, is dan doorgaans de periode van protest verstreken. Commercieel gezien kun je hier beter op gepaste wijze gevolg aan geven. Wellicht dat de klant dan probleemloos betaalt.

En wat als je ondanks bovenstaande aanbevelingen toch met een dubieuze debiteur geconfronteerd wordt? Grijp dan in. En op tijd … want zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Heb je zelf geen tijd om dubieuze debiteuren aan te pakken? Kies dan voor één van de volgende partijen.

Incassobureau

Een incassobureau is een commercieel bedrijf met als activiteit: het invorderen van openstaande facturen.

Groot voordeel van een incassobureau, is dat het werkt op basis van no cure no pay. Wat betekent dat als het bureau geen resultaat boekt, je ook geen kosten draagt. Je betaalt dus op basis van het ingevorderde bedrag. Dat gebeurt aan de hand van een commissiepercentage (soms te verhogen met abonnementsgeld).

Nadeel van het werken met een incassobureau, is dat het geen juridische procedure betreft. Zij hebben met andere woorden niet de bevoegdheid om je voor de rechtbank te vertegenwoordigen.

De minnelijke weg wordt bewandeld. Door debiteuren aan te schrijven, te bellen en eventueel te bezoeken. Dat klinkt nogal bedreigend maar dat maakt geen indruk op doorwinterde wanbetalers. Die weten dat het niet om een gerechtelijke procedure gaat en winnen er tijd mee.

Toch maken incassobureaus zich sterk dat er een grote kans op slagen bestaat. Voor sommige bureaus gaat het om 60 % van de dossiers terwijl anderen tot 90 % gaan.

Advocaat

Is er sprake van slechte wil of zeker ingeval van betwisting, dan is de gerechtelijke invordering de enige oplossing. Dan komt er een advocaat aan te pas. Hoewel je die ook meteen kunt raadplegen.

Een advocaat werkt niet op basis van no cure no pay (hij mag dat trouwens niet). Het ereloon en de kosten van advocaten zijn vooraf soms moeilijk te begroten. Voor schuldinvorderingen hanteren sommige advocaten een forfaitair ereloon.

In tegenstelling tot een incassobureau, vangt een advocaat meteen een juridische procedure aan. Meestal is het wel zo dat zij de schuldenaar eerst (nog eens) in gebreke stellen. De schuldenaar krijgt dan de kans om zich binnen een bepaalde termijn in regel te stellen. Na die termijn vangt de advocaat de gerechtelijke procedure aan. Die bestaat uit een dagvaardiging voor de bevoegde rechtbank.

Veel advocaten moeten niet weten van incassobureaus. De meeste toch niet want sommige werken er wel mee samen. Voor advocaten zijn incassobureaus beunhazen, papieren tijgers of miauwende katten. Want miauwende katten vangen geen muizen.

Zelfstandigen en ondernemingen liggen wakker van dubieuze debiteuren. Niet van wat advocaten van incassobureaus denken (en omgekeerd). De vraag die zij zich stellen, is de volgende: op welke manier geraak ik aan mijn centen (en liefst zo goedkoop mogelijk).

Daarom deze vergelijking tussen de kosten van een incassobureau of advocaat

Vergeet de deurwaarder niet

Ook een gerechtsdeurwaarder kan je op een aantal manieren bijstaan. Door slechte betalers een brief te sturen die doorgaans indruk maakt. Daarvoor hoef je niet eerst bij een advocaat langs te gaan. De kostprijs hiervan schommelt rond de 30 euro.

Let wel: de deurwaarder gaan geen uitvoerend beslag leggen. Daarvoor is een vonnis van de rechtbank nodig. Wat je hem wel kunt vragen, is om bewarend beslag te leggen. Als je wilt vermijden dat de wanbetaler bepaalde bezittingen van de hand zou doen.

Je kunt de deurwaarder ook vragen om slechte betalers in verzoening op te roepen voor de vrederechter. Wederom zonder tussenkomst van een advocaat. Deze mogelijkheid is wel voorbehouden voor achterstallige betalingen van minder dan 1 860 euro. Vorderingen met een hoger bedrag dienen te worden voorgelegd aan de rechtbank van koophandel.

Tot slot nog dit. Wanbetalingen vormen de grootste oorzaak bij faillissementen. Daarom heeft iedere zelfstandige ondernemer er belang bij om dubieuze debiteuren een halt toe te roepen. Voor zichzelf en voor collega zelfstandigen. Er lopen immers altijd structurele wanbetalers rond.

 

Auteur : Peter De Bruyn

Deze auteur is niet langer actief op zelfstandigen.be

20 reacties

  1. Het is jammer te moeten vaststellen dat de Vlaamse overheid de grootste wanbetaler is.

    • Dag Christiaan

      Vandaag in de pers http://bit.ly/JfLHC6

      Je stelling klopt dus. Nu hopen dat ze er iets aan doen…

  2. Hallo Peter, ik maak mij eerst de bedenking: heeft de man die niet betaalt nog geld? Want anders heeft een proces geen zin (dan verlies ik nog meer geld).

    • Het is inderdaad zo Mark, dat je na een vruchteloze minnelijke periode, moet zien of het starten met een juridische procedure zin heeft. Alle in het artikel vermelde partijen maken samen met jou deze denkoefening.

      Op basis van de informatie waarover zij (kunnen) beschikken, dient dan te worden beslist of doorgaan opportuun is. Een kip zonder veren kun je immers niet plukken.

  3. Ik heb hier maar al te veel ervaring mee… van slechte betalers, komen slechte betalers en uiteindelijk voor kleine ondernemers … het faillissement.

  4. En hoe zit het met klanten die wel willen betalen, maar gewoon niet kunnen?

    • Die situatie kan zich inderdaad voordoen, Ruben. Als de wil er is, vindt men ook wel een weg. Die van een afbetalingsplan bijvoorbeeld.

  5. Hey,

    wat ivm “administratieve kosten” of andere dingen die ze uitvinden om jou extra te laten betalen als jouw betalingstermijn voorbij is? Is het wettelijk bijvoorbeeld toegelaten 5% extra aan te rekenen als ze X tijd te laat zijn? wat zegt de wetgeving hierover?

    • Dag Anthony

      Als de aanmaningsbrief van een deurwaarder komt, zal hij de administratieve kosten op de schuldenaar verhalen. Ook andere partijen proberen mogelijk administratieve kosten op de schuldenaar te verhalen.

      Het is inderdaad wettelijk toegelaten om een schadebeding van een bepaald percentage aan te rekenen. Doorgaans bedraagt dit het dubbele van de 5 % die je aanhaalt. Voorwaarde is wel dat dit zo in de factuurvoorwaarden van de schuldeiser werd opgenomen.

      Hangt er ook vanaf in welk stadium het schadebeding geëist wordt. Doorgaans komt de schuldenaar weg met het betalen van alleen de hoofdsom. Weinig schuldeisers die voor het schadebeding naar de rechtbank trekken. En dan nog is het maar de vraag of de rechter hen hierin volgt (wat zeker niet altijd het geval is).

  6. Niet iedereen heeft direct genoeg cashflow. Een kleine tegenslag kan soms dikke problemen veroorzaken. Meestal zijn ook andere bedrijven afhankelijk van betalingen van derden en krijg je een sneeuwbal effect.

    Misschien eerst proberen om een eventueel afbetalingsplan voor te stellen met een kleine extra intrest. Daarna zou ik opteren om via het vredegerecht tot een schikking te komen. Als dat niet lukt, geen incassobureau maar een advocaat.

  7. In Roeselare (West-Vlaanderen) is er een invorderingsbureau waarbij de invorderingen van onbetaalde facturen u als ondernemer niets kosten.

    In hun diensten zijn zelfs de advocaat en gerechtsdeurwaarders inbegrepen. Zij gebruiken namelijk de kosten en intresten van de onbetaalde facturen, die door de schuldenaar dienen betaald te worden, om het hele traject te doorlopen.

    • Zou u mij de gegevens van deze firma kunnen bezorgen per mail aub ?
      Alvast bedankt !

      Mvg,

      Tamara

  8. Dag Peter

    Als tolk en vertaalster werk ik ondermeer voor Justitie in Vlaanderen.
    Met enige zekerheid vermeld ik hen als mijn grootste wanbetaler.
    Gemiddeld wordt mijn betaling 4 tot 6 maanden
    na prestatie uitbetaald door Justitie. Tot en met december 2013.
    Vanaf januari 2014 voorspel ik met enige zekerheid dat dit nog verslechteren zal. Justitie verplicht al haar beëdigd vertalers en tolken
    tot het hebben van een btw nummer. Kan ik vragen wat jou de meest effectieve regeling lijkt met betrekking tot mijn factuurvoorwaarden
    gericht aan Justitie in België?

    Eveline

  9. En hoe zit het dan met een factuur die niet wettelijk is? Een factuur waarop een totale prijs staat. Geen éénheidsprijs van het product, niet de aantal werkuren en niet de gebruikte materialen. Alleen plaatsen en leveren van… ,prijs zoveel ,BTW zoveel, totale prijs zoveel. Heb geprotesteerd en maakte niks uit.Zelstandige trekt mij voor het gerecht en wint.

  10. Heb een klant die niet betaalt , factuur is al meer dan twee maanden , betalingvoorwaarde is binnen de maand .
    Gaat over een bedrag van minder dan 1500 euro .
    Kan iemand mij een idee geven wat de kosten zouden zijn indien ik hier een incassobureau zou voor inschakelen ?

  11. Geachte,
    Ik werk reeds 30 jaar in de boekhouding en heb uiteraard te maken met dubieuze debiteuren. Wat mij vooral stoort : als wij van de rechtbank een uitspraak krijgen dat de openstaande schuld kan ingevorderd worden wordt de zaak doorgegeven aan een deurwaarder (in Oudenaarde) die op zijn beurt de zaak doorspeelt aan een ‘plaatselijke’ deurwaarder. Maar waarom moet dit maanden duren???? Voor de meeste dossiers die via de rechtbank gaan zijn er zelden dossiers die binnen de 3 à 4 jaar opgelost worden en dan nog na herhaaldelijk contacteren van de bevoegde deurwaarder. Kan dit echt niet anders?
    Mvg.

  12. Als de advocaat de ‘bluts bij de buil neemt’ is er geen sprake meer van dubieuze incasso.

    Zo doen wij dat althans bij http://www.qasi.be.

    Geen kosten, geen risico en efficiënt!

  13. Wat met Kredietverzekering voor uw klantenopvolging ?

  14. Beste,

    Kijk eens via http://www.fedago.be bij Fedago, de federatie van ondernemers tegen dubieuze debiteuren.

    Geen gedoe en 100% steun door en voor eerlijke Vlaamse ondernemers.

    Groetjes, Anneleen.

  15. Zeer nuttige informatie! Mijn broer bevindt zich nu in zo’n situatie en onze vriend heeft ons geadviseerd om een incassobureau in te schakelen. Ik ga volledig akkoord dat deze no cure no pay regel een echt voordeel is. En ook heeft mijn broer een advocaat dus alle acties zullen juridisch en legaal zijn. Hopelijk zal dat helpen!

Geef een reactie

Verplichte velden *.