zelfstandigen.be

5 vragen aan Dave Lorrez (E-tail)

| 0 Reacties

Wij gingen op zoek naar een zelfstandig ondernemer die op een positieve manier opvalt. Omwille van wie hij is, wat hij doet of hoe hij het doet. Zoals Dave Lorrez van E-tail bijvoorbeeld.

Hij is fulltime internetondernemer. Ecommerce is zijn ding.

Je verkoopt fysieke producten via een webwinkel. Lijkt me leuk want dan hoef je niet te werken …

Eigenlijk is er geen verschil met een gewone ondernemer. Die hoeft ook niet te werken als hij er geen zin in heeft. De inkomsten zullen er dan ook naar zijn :-)

Mijn haar komt recht als ik deze uitspraak weeral eens krijg voorgeschoteld. Bij veel personen die overwegen om met e-commerce te beginnen, leeft deze gedachte nog steeds. Maar hoe goed je ook kan koken en hoe poepchique je restaurant er ook uitziet, als niemand weet dat je bestaat, mag je over een paar maand de deuren sluiten.

Een webwinkel maken is op zich niet moeilijk:

1. je bouwt of laat een shop bouwen

2. je voegt producten toe

3. done

Dat vergt enig werk maar eenmaal gedaan hoef je er nog weinig aan te sleutelen. Als dit de enige punten zouden zijn om een webwinkel rendabel te maken dan waren er nu al een massa e-miljonairs.

Een webshop is slechts een tool waarna het avontuur en de uitdaging nog moet beginnen. Mensen naar je shop krijgen en ze ervan overtuigen dat ze beter bij jou kopen dan bij die 20 andere, is niet iets wat vanzelf komt aanrollen.

Er moet hard gewerkt worden voor de centjes. Toegeven, als je een paar jaar bezig bent gaat het allemaal wel iets makkelijker. Ook hier geen verschil met de offline wereld.

Ik zou bijna durven stellen dat je als e-commerce ondernemer makkelijk nog wat meer uurtjes klopt dan een “gewone” zelfstandige. Het internet biedt immers meer mogelijkheden om in contact te komen met je publiek. Het zoeken en vooral participeren/communiceren met je doelgroep, slorpt immers een massa tijd op.

Welke beginnersfouten heb jij gemaakt?

Teveel maar als ik er 3 mag uithalen:

1. Denken dat het vanzelf gaat

2. Geen kennis van zaken

3. De concurrentie achterna willen zitten

Vanuit het idee dat alles vanzelf ging gaan, wist ik totaal niet wat er allemaal kwam kijken bij een webwinkel. Zoekmachine optimalisatie (hoger scoren in Google), advertentiecampagnes opmaken en beheren, je doelgroepen opzoeken en je gaan verdiepen en mengen in online communities. Om nog maar te zwijgen van het belang van email marketing, aanwezigheid op social media en het leren begrijpen hoe mensen denken als ze op jouw site belanden. Om van daaruit bij te sturen.

Als je wat budget op overschot hebt, kan je natuurlijk bepaalde werken uitbesteden. Alleen, hoe bepaal je wie goed of slecht werk levert als je totaal niks van het onderwerp afweet? Je moet min of meer weten hoe het spel gespeeld wordt om daarover te kunnen oordelen.

Als beginnend e-commerce ondernemer hield ik de concurrentie nauwlettend in de gaten. In de eerste plaats hun prijzen en overal probeerde ik net iets goedkoper te zijn. Zodat mensen toch wel voor mijn producten gingen kiezen zeker? Niks was minder waar. Op die manier ging er een mooi stuk omzet verloren. Zelfs al ben je 5-10-15-20% duurder, als je site en service het nodige vertrouwen geven, zullen ze waarschijnlijk toch bij jou terecht komen. Tenzij echte prijsshoppers maar die vormen meestal een minderheid.

Hoe duur of goedkoop moet een webshop zijn?

Hoe duur moet een wagen zijn? Voor de ene is het genoeg dat hij van punt A naar B kan zonder te moeten trappen of duwen. Voor een ander moet er toch iets meer luxe aanwezig zijn om de trip zo comfortabel of veilig mogelijk te maken.

Je moet niet schrikken als je een offerte binnen krijgt van 10 000, 20 000 of zelfs 30.000 euro.

Een shop moet er in de eerste plaats niet mooi uitzien. Een paar basisbehoeftes zijn echt nodig en voor de rest moet het gewoon een duidelijk en vooral bruikbaar iets zijn. Laten we zeggen dat je voor een op maat gemaakte webshop en de nodige tools, ergens rond de 4000 euro mag rekenen.

Schuift dat wat zo’n webbusiness? Ik bedoel, kun je daarvan leven?

Ik ben nog steeds gezond en wel en heb een dak boven mijn hoofd. En dat ondertussen al 7 jaar.

Als je het een beetje juist aanpakt (weer refereren naar vorige punten d.w.z. weten waar je publiek zit en hoe je met ze kan omgaan) lukt het wel. Als jij jezelf de tijd geeft om er iets van te maken dan is er geen enkele reden waarom je er niet van zou kunnen leven.

Slotvraag: lijdt een online ondernemer geen eenzaam bestaan?

Ja en neen. Je leert heel wat mensen kennen. Maar er is weinig fysiek contact. Minder dan in de offline wereld. Je hebt mensen die dat fysiek contact echt nodig hebben om zich goed te voelen. Ik alvast niet …

 

Auteur : Peter De Bruyn

Deze auteur is niet langer actief op zelfstandigen.be

Geef een reactie

Verplichte velden *.