zelfstandigen.be

Betaal niet te veel inkomstenbelasting

| 17 Reacties

Betaal niet te veel belasting

Wie betaalt nu graag belastingen? Zelfstandige of werknemer, het maakt niet uit. Daarom is het belangrijk om goed te kijken naar de kosten die jij via je belastingaangifte kunt aftrekken.

Iedereen mag immers beroepskosten aftrekken. Werknemers, bedrijfsleiders en vrije beroepen kunnen hierbij kiezen. Zij kunnen, zoals zelfstandigen, hun werkelijke bedrijfslasten in de belastingaangifte opnemen. Zij kunnen ook, in tegenstelling tot zelfstandigen, gebruik maken van de forfaitaire beroepskosten 2011

Werkelijke beroepskosten in de belastingaangifte opnemen?

Je mag alle kosten opnemen die verband houden met jouw beroepsactiviteit. Dus geen privé uitgaven (gemengde uitgaven moet je splitsen in een beroeps- en in een privégedeelte). Verder moeten de aftrekbare bedrijfslasten aan een paar voorwaarden voldoen.

  • Je moet de echtheid en bedragen kunnen aantonen. Dat mag geen probleem zijn als je alle documenten bijhoudt en een bewijskrachtige boekhouding voert.
  • De kosten moeten daadwerkelijk betaald zijn tijdens de belastbare periode of een vaststaand karakter vertonen. Dat wil zeggen dat uit de boekhouding blijkt dat er sprake is van een zekere en vaststaande schuld.
  • De uitgaven moeten zijn aangegaan voor het verwerven van belastbare inkomsten. Of voor het behouden ervan (investeringen, herstellingen of renovatie bijvoorbeeld).
  • De kosten moeten in verhouding staan tot de activiteit. Hoewel voor betwisting vatbaar, gaat de fiscus op zoek naar overdreven aftrekposten in de inkomstenbelasting.

Sommige bedrijfslasten zijn volledig aftrekbaar. Andere beroepskosten zijn beperkt aftrekbaar. Dat is het geval bij de fiscale aftrekbaarheid auto | restaurantkosten | representatiekosten | relatiegeschenken

Er zijn ook kosten waarmee in de belastingaangifte helemaal geen rekening wordt gehouden. Dat is het geval met giften aan verenigingen van politieke partijen en bijdragen aan serviceclubs. Ook boetes zijn niet aftrekbaar (met uitzondering van de proportionele btw-boete).

Voor bepaalde kosten dien je na te gaan of zij al dan niet specifiek verband houden met jouw beroep. Dat is het geval bij opleidingskosten en de aankoop van werkkledij. Indien het verband met je activiteit niet of onvoldoende aanwezig is, mag je ze niet aftrekken in de inkomstenbelasting.

In deze context is het niet onbelangrijk om te vermelden dat de huur van een woning perfect verband kan houden met je beroepsactiviteit. Je moet dan wel nagaan of de eigenaar van de woning ermee instemt dat jij de huur (gedeeltelijk) aftrekt. Dat zal meestal niet het geval zijn. Omdat hij anders de huurgelden dient aan te geven in de inkomstenbelasting.

Vergeet ook niet dat er een verschil bestaat tussen kosten en een investering. Investeringen moet je altijd afschrijven en soms is het mogelijk om kosten voor aanvang van je activiteit ook af te trekken

 

Auteur : Peter De Bruyn

Deze auteur is niet langer actief op zelfstandigen.be

17 reacties

  1. Beste,

    Indien ik een paar ticketjes heb verloren van parking en/of carwash, mag ik deze kosten in verhouding inbrengen, bvb (9€ maal 48 weken) ?

    Alvast bedankt!

    Mvg,
    Elena

  2. Beste Peter,

    Ik denk eraan te beginnen als zelfstandige in bijberoep.
    Mijn vraag: Ik heb verstaan dat in dit geval de inkomsten van mijn bijberoep bijgeteld worden bij de inkomsten van mijn hoofdberoep en dat alles dan samen belast wordt in de personenbelasting.
    Als ik echter meer kosten maak voor mijn bijberoep dan ik er inkomsten uithaal (wat eventueel bij de opstart zo kan zijn, doordat er nog geen vaste klanten zijn), kan ik de overblijvende kosten dan aftrekken van de kosten uit mijn hoofdberoep?

    Dank bij voorbaat
    Groeten
    Albert

  3. Beste Peter,

    Ik denk eraan te beginnen als zelfstandige in bijberoep.
    Mijn vraag: Ik heb verstaan dat in dit geval de inkomsten van mijn bijberoep bijgeteld worden bij de inkomsten van mijn hoofdberoep en dat alles dan samen belast wordt in de personenbelasting.
    Als ik echter meer kosten maak voor mijn bijberoep dan ik er inkomsten uithaal (wat eventueel bij de opstart zo kan zijn, doordat er nog geen vaste klanten zijn), kan ik de overblijvende kosten dan aftrekken van de inkomsten uit mijn hoofdberoep?

    Dank bij voorbaat
    Groeten
    Albert

  4. Mogen kosten van het aankopen van voorraad ook ingegeven worden?

    Even om zeker te zijn dat ik het snap een eenvoudig voorbeeldje met een bedrijfje dat maar 1 meubel verkoopt:
    Ik ben zelfstandige in bijberoep.
    Even zonder rekening te houden met de BTW.
    Ik huur een magazijntje voor 100 euro (even om simpel te rekenen)
    Ik koop voor 50 euro hout. Ik maak een meubel en verkoop dit voor 200 euro.

    Er komt 200 euro bij mijn inkomsten bij, ik trek daar de 50 euro hout vanaf en 100 euro voor de huur: ik hou 50 euro over waarop ik ong 40-50% belast zal worden…

    Ik hou dus een 25 euro over op mijn meubel?

  5. Is het mogelijk wat meer uitleg te geven bij:

    “In deze context is het niet onbelangrijk om te vermelden dat de huur van een woning perfect verband kan houden met je beroepsactiviteit. Je moet dan wel nagaan of de eigenaar van de woning ermee instemt dat jij de huur (gedeeltelijk) aftrekt. Dat zal meestal niet het geval zijn. Omdat hij anders de huurgelden dient aan te geven in de inkomstenbelasting.”

    ?

    Dankje

  6. Hallo Peter,

    Even voor de duidelijkheid.
    Ik start als ZIB en maak onkosten (opleidingen, demoproducten, sociale bijdragen, …)
    Maar deze onkosten liggen hoger dan de belastingen die ik op de verdiensten zou betalen. Kan dit dan overgehevelt worden naar mijn persoonlijke belastingen?

    Of hoe zit dit concreet? Of waar kan ik hier meer info rond vinden?

  7. Geachte,
    Nu ben ik een student die een eindwerk maakt ivm het opstarten van een eigen eenmanszaak. Hiervoor moet ik een zogenaamd financieel plan maken. Nu vraag ik mij af hoe dat men kosten kan inbrengen in de inkomsten belasting? De inkomsten belasting wordt toch berekend op het netto inkomen, dus het gene wat er over blijft NA dat alle kosten betaalt zijn. Een voorbeeld: Mijn bedrijfswagen die ik 100 % voor bedrijfsdoeleinden gebruik kost mij 4000 euro aan brandstof (diesel). Dit is een vaste kost en wordt dus toch jaarlijks van het bruto-inkomen afgetrokken? Hoe kan ik dan ooit belastingen betalen op deze kost?

  8. “Ook boetes zijn niet aftrekbaar met uitzondering van de proportionele btw-boete).”
    Door een misverstand ( btw vrijstelling was niet doorgegeven) heb ik een boete gekregen van de btw administratie (zgn. bijzondere rekening) . Mag ik dit als kosten aangeven?

  9. ben student met een zelfstandig bijberoep.(verkoop juweeltjes)met vrijstelling van BTW
    Moet nu deel 2 belastingsaangifte indienen. Klopt het volgende :
    op code 1600 : omzet
    deze is = aan omzet aangegeven op btw listing ??
    op code 1606 : kosten
    = mijn aankopen van grondstoffen + verzendingskosten + pc afschrijving + gsm…..
    moeten nog andere codes ingevuld worden ?
    moeten bewijsstukken bijgevoegd worden ?
    bestaat er een bedrag fortaitaire kosten in deel 2 of moeten alle kosten bewezen worden

    Dank voor uw uitleg

  10. Beste Peter,
    Ik ben een 55 plusser en val op RVA op juli 2014. Ik heb ononderbroken gewerkt sinds 1981 (34 jaar). Ik wens als consultant als HR Director een zelfstandige activiteit op te bouwen (in hoofd /bijberoep/ 1-mans-zaak). Er doet zich een concreet geval voor. Voor een opdracht van 6 maanden kan ik 70.700 € factureren. In 2015 voorzie ik geen opdrachten te factureren. Als kosten voorzie ik de huur van een wagen gedurende 6 maanden (8000 €).
    Zou je mij kunnen zeggen wat deze opdracht mij netto/netto zal bijbrengen. Heeft dit invloed op mij werkloosheidsuitkering na deze opdracht?
    Bedankt voor je reactie en proficiat met je schitterende site
    Mvg Patrick

  11. Beste Peter

    Kan ik ook in mijn personenbelasting de forfaitaire beroepskosten als werknemer aanhouden en daar de weinige kosten als ZIB bij optellen? Dus gedeeltelijk forfaitair (voor WN) als werkelijk (voor ZIB). Ik zou er anders nooit in slagen om mijn werkelijke kosten hoger te laten uitkomen als de forfaitaire kosten die ik mag maken voor slechts één job (die als WN). Dit lijkt nogal ‘oneerlijk’. (bezit geen woning, woon-werkverkeer wordt al geregeld door mijn WG, woninghuur zonder toelating van beroepsaftrek voor bureauruimte)

    Merci!

  12. Zelfstandige vs onderneming op vlak van belasting:
    Als ik een onderneming opstart (ipv zelfstandige activiteit) heb ik begrepen dat ik moet balanceren tussen mijn uitkering aan mezelf (bedrijfsleider) en de dividenten.
    Maar ik heb het gevoel dat het niet zoveel uitmaakt… De uitkering wordt in de personenbelasting aan het hoogste schijf van 50% belast (boven een bepaald bedrag).
    Maar de winst wordt aan grofweg 34% belast en wat er daarna overblijft mag ik aan mezelf in dividenten uitkeren die nogmaals aan 25% belast worden…
    100 winst – belasting op winst – dividentenbelasting = 49,5%!

    Dus in feite is het énige verschil tussen uitkering en dividenten de sociale bijdrage?
    Maar boven 80 000€ betaal je geen bijdrage toch meer?
    Of vergis ik mij? 0-55576,94 : 22%
    55576,94 – 80 000: 14,16%

    Dus je kunt iets of wat winnen indien je je minder dan 80 000€ bruto uitkeert

  13. Hey,

    mijn vriendin wil als zelfstandige een nagelstudio beginnen. Ik zou hiervoor mijn garage verbouwen tot salon. Het huis staat enkel op mijn naam, evenals de hypothecaire lening. Nu is mijn vraag of zij hiervan een deel kan inbrengen als beroepskost?

    mvg
    paul

  14. Dag Peter,

    Ik ben erover aan het nadenken om in de toekomst schoonheidsspecialiste in bijberoep te worden. Mijn huidige studies sluiten hier niet bij aan, maar wil nog altijd in deze sector vast werken wanneer deze afgerond zijn. Ik zal dus helemaal van nul moeten beginnen qua opleidingen als schoonheidsspecialiste en deze kunnen nogal prijzig worden.

    Nu is mijn vraag:
    Kan ik opleidingen om een bepaalde activiteit uit te oefenen inbrengen als beroepskost?

    Zoja, moet ik dan reeds over een ondernemingsnummer beschikken wanneer ik deze aanvat of kan ik deze kosten later inbrengen?

    Moeten deze opleidingen gereglementeerd zijn? Daarmee wil ik zeggen dat er bepaalde cursussen zijn die groothandels gespecialiseerd in de schoonheidssector geven, maar die niet per se door de overheid ‘gecertificeerd’ zijn. Dit zijn cursussen puur om mijn eigen vaardigheid te verbeteren. Ik weet niet hoe ik het anders kan uitleggen.

    Alvast bedankt!

  15. Peter,

    ik heb een aantal vraagjes mbt inkomsten. Mijn vrouw is begonnen als zelfstandige in hoofdberoep als fitness instructor/personal coach. Zij gaat zelf groepslessen organiseren op basis van 10 beurtenkaarten of betalen per les. Zijn de inkomsten van de 10 beurten kaarten belast op moment van aankoop van de kaart of moeten de inkomsten gespreid worden? Aangezien de klanten particulieren zijn, zijn de inkomsten onderworpen aan BTW?

  16. ik werk halftijds als loontrekkende en enkele uren in bijberoep. Ik heb bijgevolg voor elk van deze inkomsten beroepsonkosten gemaakt. Voor mijn inkomen als loontrekkende trek ik deze in de persoonsbelasting af met de forfaitaire beroepsonkostenregeling. Voor wat betreft mijn bijberoep heb ik in mijn startjaar meer kosten gemaakt dan inkomsten. Kan ik dit negatief saldo nog eens in mindering brengen van mijn forfaitaire beroepsonkosten gemaakt voor mijn inkomen als loontrekkende?

  17. BELANGRIJKE opmerking.

    Vragen kunnen hier niet meer gesteld worden … daarvoor kun je voortaan terecht op ons Startersforum.

    Zie > https://www.facebook.com/groups/startersforum/

Geef een reactie

Verplichte velden *.